Po dlouhé době se mi opět podařilo pobýt několik dní na Moravě, vždycky mne to naplní takovým zvláštním pocitem, že tady v Praze žijeme tak nějak divně :o) Ale to bude téma do jiných článků. Předběžně se můžete těšit na reportek ze Salonu vín, degustaci prakticky kompletního sortimentu ve vinařství Springer a návštěvu jedné malé likérky. Úplně jsem vynechal Valtické vinné trhy, ale zase si užil smršť různé „ice“ (se speciálním zřetelem na slivovice) na Slovácku. Byl to pěkný prodloužený víkend. Během něj mi dorazila mailová reakce na článek Degustační štěstí v neštěstí od pana Buřiče z AdVivum, dovozce vín Leroy. Mail upozorňoval na něco, co si možná někteří plně neuvědomují. Zkažené víno lze reklamovat, nebo by tomu tak alespoň mělo být u každého slušného prodejce. V restauraci víno s vadou vrátíte bez většího přemýšlení (pokud se nestydíte, že se třeba pletete), stejně by to mělo být i u vína koupeného v obchodě.
Jistě, možnost dostat zpět peníze či novou láhev vám večer už nezachrání. V ten moment už třeba další láhev stejného vína nemáte (ne každý může kupovat velká vína po bednách, většina s těžkým srdcem vysoké částky vydá jen za jednu láhev, určenou pro velmi speciální příležitost), smutně jdete do chladničky a vybíráte něco, co se bude hodit k připravenému jídlu. A ač si jiné víno třeba užijete, už to prostě není ono. Ta speciální láhev byla zkažená, nevyšlo to. Navíc je procento vín kupříkladu s korkovou vadou čím dal vyšší, kvalita korků prostě a jednoduše klesá, poptávka je příliš velká. Na tomto místě si dovolím zásadní část výše zmíněného mailu uveřejnit…
„Chtěl bych jen doplnit k Vašemu příspěvku z 8.5., že stejně jako u všech produktů, které jsou nakupovány a mají vadu, tak i u vína je dobré je neprodleně vrátit prodejci a víno Vám bude vyměněno nebo vráceny finance. Bylo by dobré, aby tato zásada byla čtenářům a vínomilcům připomínána. Je to z důvodů, aby nepropadali panice, že při koupi vína jsou účastni jakési loterie, při které cca ve 2 – 3 % zákonitě prohrají. U vína je samozřejmě klíčový faktor času od nákupu k otevření a od otevření k reklamaci. Můžu však říci, že jsme z důvodu vady vín, z nichž velkou část neovlivníme, vyřídili za léta naší existence desítky reklamovaných lahví od Mugy reservy až po Corton 1966 bez větších problémů..„
Máte zkušenosti s reklamací vadného vína? Přiznám se, že já vlastně vůbec ne. U vyloženě drahých vín jsem měl štěstí, u levnějších jsem se prostě spokojil s onou výše zmíněnou „prohrou v loterii“. Bylo by zajímavé ověřit si, jaké reklamační podmínky naši dovozci vín mají. Ostatně možnost vrátit vadnou láhev, jasně komunikovaná v obchodě či na webu, by se tak mohla stát jednou z jejich obrovských výhod a (částečným) ospravedlněním někdy až nesmyslně vysokých cen proti nákupu v zahraničí…