Tak jsem včera vypil svůj první litřík „burčáku“. Ano, je to v uvozovkách, ten pravý burčák ve své ideální podobě to nebyl a v obchodě daleko od vinaře bude jen výjimečně. Šlo u müllerku z mikulovska, konkrétně od vinařství Forman z Perné. Příliš sladké, ale voňavé a takhle parkrát za rok vlastně proč ne. Mám to trochu podobně jako s Beaujolais nouveau, taky si každý rok láhev dám, byť nějaké zásadní potěšení mi nepřináší. Burčák mne baví přeci jen o něco víc, při výletě po Moravě v jeho období je to příjemné pití. Z PETek u silnich a v různých večerkách po Praze už ne tak zajímavé, ale naštěstí se lze setkat i s vinotékami, které mají burčák s jasným určením původu a jen krátkou dobu, o které informují něco málo předem. Na mnoha místech můžete zakoupit spíše „částečně zkvašený hroznový mošt“, což je v podstatě burčák, ale vyrobený z hroznů (či kompletně zakoupený) mimo území ČR a v mnohých případech (v těch lepších) navíc pokřtěný vodou.
Vůbec burčák je zvláštní fenomén, krom sturmu u našich kolegů z Rakouska to ve světě není moc častá záležitost, pokud vím. Tady mi přišlo, že funguje často jako ekonomicky velmi výhodná záležitost. Předloni ve Věstonicích se ve sklípcích turistům běžně prodával litr za podobnou cenu, jako sedmička hotového vína. Ale vlastně proč ne :o) Na burčák se zaměřuje i Státní zemědělská a potravinářská inspekce, již nejméně dva roky pravidelně kontroluje prodejce, výsledky najdete na jejich webu. Minimálně z nich jde vyčíst (nejen z té poslední kontroly, projděte si i ty starší), že u firmy WOODEX z Prahy 6 loni zákazník kupoval především vodu. Tak uvidíme, s čím přijdou letos :o) Na téma burčáku je jeden velmi zajímavý článek na O Víně. A můžete se mrknout i na to, jak mi loni burčáková mixela málem explodovala.
Včera večer jsem si při popíjení těch zkvašených hroznů znovu pustil reklamu z článku o pikniku a vzhledem k již několik dní trvající „japonské“ náladě se postupně proklikal na další videa. Takhle při pátku se podělím o několik reklam na japonskou whisky, která je skvělá, bohužel v ČR velmi těžko dostupná. Má poslední desetiletá Yamazaki od Suntory už dochází a nevím, co budu dělat potom :o) V ČR se nejspíš prodá jen pár lahví a ceny jsou nesmyslně vysoké, vlastně vyjde levněji (a to i s dopravou, která nebude trvat o moc déle) koupit si byť i jedinou láhev na e-shopu z Velké Británie. No možná kdyby se našlo pár nadšenců, kteří se budou ochotni složit na degustační set, tak do toho půjdu :o) Můžeme to rozlít do lahviček jako ve Vom Fass. Ale teď už ty reklamy...
Na úvod mladičký Keanu Reeves v sexy a tajemné reklamě na Suntory Reserve.
Skot jako poleno a propaguje Suntory! To mu doma asi nezapomenou :o) Aneb jediný pravý James Bond...
Několik reklam na Suntory spáchal (nebo v nich alespoň byl) i Akira Kurosawa. Objeví se v nich i jeho kamarád Francis Ford Coppola, jehož dcera Sofia později natočila film, ze kterého budou ukázky níže.
„For relaxing times, make it Suntory time.”
A úryvek z filmu Ztraceno v překladu, kde se tato reklama objevila. Doporučuji shlédnout jak ukázku, tak vlastní film. Je skvělý!
Mám obavu, že videa výše pobaví spíše jen mně a pár dalších nadšenců, ale což. Přeji příjemný víkend, ať už s burčákem nebo s whisky…
pátek 5. září 2008
Burčák a pár pátečních reklam
Komentáře používají Disqus
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)