pondělí 24. srpna 2009

Ochutnávka vinařství Zlomek & Vávra

zlomek_vavra_prezentace Jsou ochutnávky / vinařství, ze kterých odcházíte tak trochu na rozpacích. Před pár dny jsem se nechal nalákat na degustaci rodinného podniku Zlomek & Vávra z Boršic, která se konala ve Viničním altánu (tradičně dost hlučné, ale podle všeho tam jede klimatizace a nebylo vyloženě natřísknuto, takže se dalo přežít), především kvůli jejich medailemi ověšenému a údajně skvělému Rulandskému bílému. Původně jsem chtěl ochutnávku shrnout jednou větou v nějakém souhrnném článku. Větou, která padla přímo z úst vinaře: „nemusíme se starat o vinice a to více můžeme věnovat marketingu.“ Pro mne vystihuje vše, co je špatném na současném vinařském průmyslu u světových velkovýrobců – zaměření na produkt, značku napůl vyráběnou v laboratoři stylem „chtěli jsme, aby vypadalo tak a tak“ pro různé cílové skupiny. V menším vinařství s produkcí 30.000 lahví bych očekával něco úplně jiného, než snahu mít „široké portofolio typických představitelů odrůdy z různých částí Moravy“. Přijde mi to trochu smutné. Navíc mi pak reklamní text „Víno Zlomek & Vávra s.r.o je vinařství v jihovýchodní části Slovácké podoblasti v Chráněné krajinné oblasti Bílé Karpaty. V malebné krajině Moravského Slovácka okresu Uherské Hradiště se zaměřujeme na výrobu špičkových vín a vysokou kvalitu obhajujeme na řadě prestižních výstav. Šetrné zpracování hroznů z redukované sklizně technologií řízeného kvašení dává našim vínům osobitý charakter.“ přijde hodně zavádějící. Co má sídlo v CHKO Bílé Karpaty, na jehož úplném okraji Boršice u Blatnice opravdu jsou, společného s vínem, jehož hrozny pocházejí z Velkých Bílovic či Novosedel? Ale jak už jsem tu psal, já jsem vinný romantik a jen zákazník, nemusím se v tomhle oboru živit…

Než se dostanu k dalším poznámkám, tak tu máte krátké video z úvodu prezentace. Dozvíte se něco o vinařství, jak zákazník už skoro nechce červená a také se můžete pokochat kroji, ve kterých vinaři prezentovali (odvážně, vzhledem k odpudivému vedru).


zlomek_vavra_tramin Problém může tak trochu v tom, co je hlavním oborem podnikání Zlomkových. Jak jsme se dozvěděli, tak s jejich produkty se v Altánu prý setkáváme i při prezentacích jiných vinařství. Jejich firma Lipera totiž dováží a prodává širokou škálu vinařského příslušenství, ty všemi oblíbené a nezbytné kvasinky, enzymy, bakterie a přípravky na čeření, krášlení a stabilizaci. A možná i proto jsme na ochutnávce sledovali a byli informování, že vína „sice vznikají na vinici“, ale zároveň nám „bylo demonstrováno, že v rámci výrobních procesů se s tím dá…“. Přišlo mi naprosto šílené, že je nám prezentován rozdíl ve dvou různých Rulandských bílých s původem každé v jiné vinařské obci, ale reálně srovnání proběhlo na úplně něčem jiném, protože jeden mošt byl zakvašen „čistými kvasinkami na rulandské bílé“ (kde je ta čistota, u úpravy chování a aromatického profilu pro specifickou odrůdu?), kdežto ten druhý byl upraven použitím kvasinek specializovaných na Chardonnay. Proč?!?

Vinařství má pouze kousek vlastních vinic (s odrůdami Rulandské bílé a Muškát Moravský) a jinak, jak už naznačeno výše, hrozny nakupuje od smluvních partnerů (proto více toho času na marketing), ideálně z oblastí, které té konkrétní odrůdě (v sortimentu je jich tuším 24, prostě aby byla nabídka co nejširší) sedí nejlépe. Z osmdesáti procent se jedná o vína bílá, zbytek červená a rosé, nabízejí i sekt. Něco o vínech se můžete dozvědět na jejich webu, e-shop obsahuje technické detaily o každé nabízené lahvi. Já už přeskočím přímo ke svým degustačním poznámkám. Celkem se chutnalo 14 vín ročníků 2008 a v nich celkem 12 různých odrůd, takže průřez sortimentem to snad byl reprezentativní. Vína byla v podstatě bez vad, pitelná, v pořádku. Ale nějak zajímavá či vyloženě dobrá ne. Nevidím důvod, proč si je (v kontextu současné nabídky a při požadovaných cenách) kupovat. Vlastně si tak říkám, že třeba i velkoproducent Znovín mi nabízí vína často lepší za ceny nižší a navíc s mnohem silnější propagací směrem „na vinici záleží“ (byť technologicky to bude úplně to samé, jen ve větším měřítku)…

zlomek_vavra_lahve
Pokud se mi nějaké víno z jejich nabídky vyloženě líbilo, tak to k mému velkému překvapení byl Muškát Moravský 2008 v kabinetu (hrozny z Boršic). Velmi bledá barva, ale nádherná čistá muškátová aromatika, svěží, ovocité (trocha liči), krásně vyvážené, jemné a v podstatě velmi elegantní. V chuti suché, lehké, trochu kořenité příjemné pití. Jejich vlajková loď v podobě Rulandského bílého je hodně slušné víno, pokud tenhle styl vyhledáváte. V případech obou kvasinek se jedná o více či méně takovou tu sladce exoticky ovocnou modernu, plnější díky trochu vyššímu cukru, ale drženo na dostatečné svěžesti kyselinou. Život vám nezkomplikuje, líbivější záležitost.

Sauvignon v pozdním sběru i ve výběru vám dá upomenout na skoro jakýkoliv kousek z Nového světa, který koupíte v supermarketu, je to přesně ten aromaticky poněkud přestřelený uni styl. Je tam ve vůni stále dostatek svěžesti, výběr je pak v chuti až medově do sladka a své zákazníky si najde, ale pro mne tam chybí něco navíc, jsou to prostě jen „korektní“ představitelé odrůdy v jejich aktuálním moderním hávu.

odlivka Velkým zklamáním byl jednoduchý a nevýrazný Ryzlink Rýnský 2008 kabinet, nepotěšil ani Veltlín v pozdním (tady zase až lehce naoxidovaná vůně a víno velmi krátké). Takové Agni Rosé v pozdním sběru si jistě fanoušky najde, mělo to hodně vlezlou „bílou“ aromatiku tak jakoby obalenou trochou červeného ovoce (manželka: „OLMA cereální jogurtový nápoj“), ty odrůdy v původu se nezapřou (kříženec André x Irsai Oliver), docela vtipné. Jen dost nudné a nepříliš harmonické v chuti. Červená vína mne příliš nezaujala, Merlot v pozdním byl extrémně bledý až vodnatý a v chuti vadila divná papriková pálivost. Cabernet Sauvignon v pozdním už měl přeci jen docela příjemnou sladčeji ovocnou vůni do višní, v chuti byl do višní nezralých a trpce kyselých, spíše lehčí a jednoduchý. Obyčejné základní červené, pokud chcete zkusit vyloženě tuhle odrůdu, tak svých 140,-Kč investujte jinde.

zlomek_vavra_lahve_2
V poslední době jsem na degustace vinařů z Moravy chodil mnohem méně často než dříve a spíš pil doma jednotlivé naslepo kupované lahve od oblíbených a ověřených producentů. Snaha to napravit a objevit někoho nového se mi tentokrát moc nevyvedla. Nu což, není každý den posvícení…

hodoninske_slunce P.S. Jestliže má firma více času na marketing, mohla by ho věnovat přepracování vinět, které mi evokují spíše supermarketové lahve z těch nejnižších polic. A ty paprsky mi strašně připomněly Hodonínské slunce :o)

Komentáře používají Disqus