pondělí 12. října 2009

Několik vinně-internetových prodejních tipů

bag-without-box Prodej vína se, za těch několik jeho století úspěšného fungování, proměnil k nepoznání. Dnes už vinařství nestačí střelit celé sudy několik négociantům a doufat, že se s jejich prodejem nějak úspěšně poperou a hlavně jejich vypiplané drahé víno nesmíchají s něčím jiným, aby ho měli víc. Teď už je potřeba se vnucovat přímo zákazníkům a to pořádně. Ideálně vinaři či jiné osoby s vinařstvím přímo spojené, na degustacích a dalších promo akcích, s víny na ochutnání. Nedoufat, že zákazník koupí (drahého) zajíce v pytli. Prodejci vína o tom vědí své a hledají hromady různých cestiček, jak nám vnutit ještě více vín, ideálně i těch, která vlastně ani nechceme. Docela s tím vším zamíchal internet. V ČR zrovna jedou různé „bedničky“ a degustační sety. Zákazník neví, co vlastně chce, takže sada sestavená nějakým odborníkem mu přijde k duhu. A navíc, když je to dobře vymyšleno, okolo toho může vzniknout taková ta oblíbená „komunita“, skupina lidí debatující o stejných vínech a třeba je degustující „online“ ve stejný den. V zahraničí už to jede dobu, u nás teprve startuje. Ale je toho mnohem víc. V posledních týdnech jsem narazil na pár zajímavostí, od „divných“ vinět, přes půlnoční prodeje omezeného počtu vín za velmi akční ceny, po možnost namíchat si vlastní směs díky zaslanému setu lahví :o) Tak hurá na to…

Cat Pee on Gooseberry bush / Kočičí chcanky na angreštovém keři Obal prodává. Když si dáte na vinětu nahou nymfu, možná vám to víno v některých státech zakáží. Ale kupa dalších jmen projde, a i když to není zrovna cílení na vinné nadšence a ty, kteří pečlivě zkoumají viněty a hledají zmínky o svých oblíbených „terroir“, v regálech supermarketů mohou taková vína zaujmout. Vezměte si takové „Kočičí chcanky na angreštovém keři“… no není vám okamžitě jasné, jaká odrůda se v lahvi skrývá a co za aromatický profil můžete čekat? :o) Další zábavné viněty najdete tady. Ale nemusí to být jen o vtipu, hodně povedené jsou nádherné lahve s vinětami komplet Braillovým písmem a navíc pocházejí z vinařství provozovaného slepými, hlavní sklepmistr pak prohlašuje, že co mu bylo odebráno na zraku, to získal na jiných smyslech a cítí v moštu změny dříve, než jiní. U nás s Braillovým písmem experimentuje, pokud jsem někoho neminul, jen vinařství Galant. Nových nápadů na obaly je spousta. Třeba viněty, na které si můžete dopisovat vzkazy. Nebo plechovky ve tvaru granátu. Pár hezkých (či alespoň zajímavých) kousků najdete zde.

Výborný nápad, hrající na soutěživost v nás všech, měl obchod Cinderella Wine (v podstatě je to ale jen jedno z „rozhraní“ k Wine Library internetového vinného mága Garyho Vaynerchucka, byť s tímhle nápadem zrovna přišel někdo jiný). Každou půlnoc se tam objeví jedna láhev za velmi akční cenu a od třech zakoupených kousků je navíc poštovné zdarma a spěchat je třeba, protože leckdy se víno prodá do pár minut. Problémem je zatím ne úplně funkční počítadlo zbývajících lahví a leckdy frustrující čekání i několik desítek hodin, zda na vás vyšla objednávka za akční cenu či ne. Ale tyhle mouchy Gary dořeší :o) Svoje kouzlo mají také dražby vín. Na e-bay či domácím Aukru je to většinou dost risk, ale existují (samozřejmě krom obrovských „kamenných“ aukcí) i specializované weby. Nedávno vznikl nový domácí na adrese www.wine-x-change.com. Neplatíte za jednotlivé prodeje, ale jakési roční členství s limitem počtu nákupů a prodejů. Zatím tam toho v nabídce moc není, třeba se to zlepší časem.

crushpad
Vůbec nejvíc mne ale zaujal Crushpad. Jak to funguje? Firma má v nabídce hrozny z několika desítek (podle všeho docela kvalitních) vinic v Kalifornii a v Bordeaux (tam sídli v prostorách Château Teyssier v St. Emilionu), ze kterých si můžete vytvořit své vlastní víno (minimálně jeden sud = 25 bedýnek po 12 lahvích). Vzniku „svého“ vína se můžete účastnit přímo ve vinařství a podílet na většině prací, nebo jen sledovat pokroky na webu a dát příkazy, co s materiálem chcete provést. K tomu máte k dispozici grafiky pro vytvoření viněty a (pokud o to stojíte) specializovanou službu, která vám pomůže uvést „vaši značku“ na trh. Dokonce mají i servis zaměřený na získávání finančních prostředků pro neziskovky a charitativní organizace – prostě vám zajistí víno i s unikátním designem viněty, k tomu e-shop a vy můžete v klidu shromažďovat finance na cokoliv, čím se vaše organizace zabývá :o)

Co se mi ale líbí nejvíc je tzv. Fusebox, v podstatě sada na přípravu vašeho vytouženého cuvée (momentálně k dispozici jen „Cabernet“ z Napa). Sada obsahuje několik lahví různých vín, instrukce, odměrky a další potřebné nástroje. Vy si v klidu smícháte své ideální víno a pak, pokud máte zájem, si stejné směsky objednáte libovolný počet lahví (nejméně karton). K dispozici jsou opět buď úplně vlastní designy lahví, nebo (zdarma) možnost vyplnit některou ze standardních šablon. Službu doporučují třeba jako ideální pro svatební vína a podobné příležitosti. Jednoduché a efektní. Jasně, míchat vlastně téměř „hotová“ vína dohromady nikdy nevytvoří úplně ideální výsledek, ale zábava by to být mohla. Dovedu si představit degustaci, jejímž výsledkem by mělo být vytvořit ideální víno pro co nejvíce zúčastněných a pak si hezky bedýnku objednat. V našich podmínkách samozřejmě „vína na míru“ také fungují, ale obvykle se musí jednat o poměrně velký odběr. Uvidíme, kdy to dorazí i v malém :o) Do té doby si nadšenci mohou pořídit třeba domácí minivinařství WinePod :o)

Komentáře používají Disqus