Co jsem tak měl možnost se v poslední době bavit s vinaři, tak z počasí úplně nadšením nehýří. Vypadá to, že skoro „automaticky“ dosahované obludné přívlastky jsou pro letošek minulostí a leckde budou rádi, když réva pořádně dozraje. Kvůli chladnu je často hodně opožděná a nejde do květu. A jinde již kvetoucí zmasakroval příval dešťů či dokonce kroupy. Informační hodnota téhle zprávy není velká, nejde to nějak paušalizovat na všechny vinaře a celé území, navíc „kouzelné léto a podzim“ vždy dokážou zázraky, znáte to. Za sebe skoro doufám, že by letošek mohl přinést něco „normálních“ vín na pití místo přezrálých nevyvážených podivností (opět generalizuji, ale kdo prochutnával ročník 2009, tak ví, o čem mluvím). Uvidíme. Každopádně vinařům držím palce, ať už mají v plánu nechat révu dozrát jakkoliv.
Zaujal mne článek „Víno, zlato, umění: Češi se vrhli na investice pro zlé časy“ v Lidovkách. Že je u tohoto tématu tradičně jmenován Znovín, protože nabízí archivní boxy, už jsem si zvykl. Ovšem autor se pouští na velmi tenký led, velmi by mne totiž zajímalo, kdo mu poskytl informaci, že jako investiční se „z tuzemských značek často doporučuje kupříkladu Rulandské šedé či Frankovka.“ V případě Moravy bych se opravdu neřídil odrůdou, ale rozhodně především jménem vinaře. Obzvláště u šeďáku, který je zde obvykle dost měkký, s nižší kyselinou a nějakým tím cukrem, opravdu nevidím příliš prostoru pro jeho využití na delší archivaci a jako investici. To už mi přijde bezpečnější jeden projekt v Maďarsku, kde vydávají jakési „vinné cenné papíry“ v hodnotě 100.000 forintů, které může jejich majitel směnit za ta nejlepší vína v ceně až 150.000 forintů z několika zapojených podniků. V podstatě je to takový „slevový kupón“, který má pomoct vinařstvím získat rychleji kapitál. U nás se cashflow co nejrychleji po sklizni řeší především hektolitry svatomartinského :o)
Na poli vinných webů je v ČR tak trochu ustrnulá atmosféra, nic moc nového nepřibývá, alespoň ne pokud jde o soukromé blogy. V poslední době jsem vlastně do odkazů přidával jen blog Vinařství Dva Duby (ale i to je už vinařství). Z již „komerčních“ projektů začal drobátko ožívat Vinograf, minimálně videoškoličkou vína. Uvidíme, jak jim to vydrží. Asi největší ambice má resuscitované vino.cz, opět pod taktovkou Tomáše Domince a jeho týmu. Web zatím zdaleka není kompletní, objevit by se měl systém autorských blogů, velký e-shop nejen s jejich víny a kupa dalšího. Držím palce. Zatím je na webu pravidelně aktualizována především sekce novinek z En Primeur a ostatní části postupně rostou pomaleji. Pobavil třeba článek o nutričních hodnotách vína. Mám zprávy o jednom dalším projektu „novinek ze světa vína“ pod taktovou známého dovozce, že bych byl brzy „bez práce“? :o) Narazil jsem ještě na komunitní systém Vinomania, to by také mohlo být zajímavé, pokud autoři dotáhnou nápad do konce. A sám přemýšlím, co s vlastními rozdělanými weby a nápady, na které není čas a energie. Někomu věnovat loga a další grafiku a prodat všechny ty pěkné domény? Kolik dáte za vinovinky.cz, vinotrh.cz či moc pěkné Burgundsko.cz? Nabídky mailem ;-)