Vinice v prestižních částech Francie jsou drahé. Asi největší úlet je Champagne, kde hektar „běžné“ polohy klidně stojí 900.000 – 1.200.000€ (Aube spíš nižší hranice, Côte des Blancs naopak). Normální vinice v Bordeaux, Burgundsku či Alsasku jsou několikanásobně levnější, když ale dojde na ty prestižnější… no ty obvykle vůbec nejsou na prodej. A pokud ano… Château du Puligny-Montrachet nedávno prodalo 0.0417ha na legendární Grand Cru vinici Le Montrachet, pro představu z takové plochy vzniká asi dvě stě lahví, za milion euro. Kupcem je jeden z nejbohatších podnikatelů světa, François Pinault, jehož impérium zahrnuje třeba značky Gucci, Yves Saint Laurent, Puma a hromadu dalších. Ve víně už nějaké zkušenosti má, vlastní jedno takové luxusní château v Bordeaux, Latour se jmenuje. A samozřejmě podniká i v Burgundsku, skrze Domaine d'Eugénie (vzniklo zakoupením Domaine Engel v roce 2006 za zhruba 13 milionů euro). Už delší dobu prý o kousku Montrachetu snil a teď si sen splnil. K tomu přihodil i něco málo na vinici Bâtard-Montrachet za dalších asi 900.000€. Kolik si tak myslíte, že by dneska stál hektar prestižní polohy (rozuměj „nějaká profláklá vinice na Pálavě“) u nás? A hektar běžné slušné plochy? Tipujte…
Tak nejen u nás se počasí letos vyřádilo. My máme mrazy, sucho a sem tam nějaký ten přívalový déšť a kroupy. Champagne celkem nepříjemné mrazy a teď k tomu jedno z historicky nejsilnějších krupobití. Patnáctiminutový ledopád zmasakroval jižní část Côte des Bar a tedy hlavně odrůdu Pinot Noir. Především v okolí obcí Urville, Bergères, Meurville a Baroville jsou škody obrovské, ztracena je minimálně polovina letošní úrody. Škody jsou tak vážné, že ovlivní i příští ročník. Champagne sice těží z vysokých cen a velkých skladových zásob, jak lahví zrajících ve sklepích tak i rezervního vína v tancích, přesto mohou mít hlavně menší producenti v nejpostiženějších oblastech velké problémy. Snad to neskončí tak, že budou nuceni prodat část vinic velkým hráčům.
U nás se s vínem šulí celkem ve velkém a dost často, díky různým kličkám, bez větších postihů (a teď není řeč o Sklepmistrovi). Ve Francii se většinou podobné záležitosti setkávají s hodně ostrou reakcí a výraznými postihy. Na povrch nyní vyplaval, po osmnácti měsících vyšetřování v tichosti, jeden z největších průšvihů posledních let a navíc v oblasti, jejíž pověst leží a padá na detailním a poctivém terroirovém značení vín. Jde o případ négocianta Labouré-Roi, jehož ředitelé a majitelé byli nyní vzati do vazby. Jsou obvinění, že jejich firma v letech 2005 až 2009 prováděla masivní podvody se značením vín, od prostého lepení medailí na jiné lahve po neodpustitelné míchání různých apelací a úmyslně chybné označování vín apelací prestižnější než o jakou skutečně šlo či jiným ročníkem. Až půl milionu lahví mělo být upraveno víny z jiných apelací a další více než milion chybně označen. Firma za tu dobu prodala přes 36 milionů lahví a v sortimentu má průřez celým Burgundskem, od Beaujolais po prestižní Grand Cru (Chambertiny, Cortony i ten v úvodu zmiňovaný Montrachet), prodává ale i základní vína z Languedocu, něco z Côtes du Rhône a ještě kdo ví odkud. Z dostupných informací zatím není patrné, jestli šlo primárně o upravení nějaké premiérové burgundské polohy třebas základním Bourgogne, nebo zda probíhala i (z historie známá) technika „hermitagé”, tedy posílení slabšího vína něčím silnějším z údolí Rhôny...