Tak máme novou „apelaci“. Nejprve to bylo VOC Znojmo, první vlaštovka vydupávající cestu ostatním, které šlo leccos odpustit. Následoval ukrutný koncept Modrých hor a nicneříkající všeobjímající VOC Mikulov, obě záležitosti momentálně vzbuzující větší zájem primárně mezi zúčastněnými vinaři. Konečně opravdu inteligentní a rozumně obhajitelné je nedávno představené VOC Pálava, to dává smysl. A teď je tu VOC Blatnice (tisková zpráva), pro vína ze Slovácka z okolí Blatnice pod Svatým Antonínkem, z odrůd Ryzlink rýnský, Rulandské bílé, Rulandské šedé a Chardonnay. Podle předsedy degustační komise tohoto VOC, Ing. Vojtěcha Masaříka, nás čekají ze zatříděných vín ročníku 2012 „Ryzlinky svěží s vysokou mineralitou, Rulandské s obilnými a chlebovými tóny, žádná podbízivá uniformní vůně po tropickém ovoci.“ To nezní blbě. Ryzlinky vypadají analyticky dobře. A žádné tropiko a podbízivé uniformní vůně u burgund taky, tedy trošku to kazí zhusta ~ 6 g/l kyselin při 18 – 34 g/l cukru, což většinou na Moravě znamená drobátko utahané rozplizlé líbivky. Ale dokud neochutnám tak těžko soudit. Z podmínek mne poněkud mrzí bod „Školení vína nesmí probíhat v sudech barrique, není povolené ani přidávání taninů a chipsů.“, logicky jen jeho první část. Nejsem si jist, zda jde bez dřeva připravit velká vína z burgundských odrůd (různé jejich svěží ovocné inkarnace jistě ano). Toto je prakticky jediná pořádná technická podmínka (ještě je tam povolení malolaktiky a minimum 20°NM) v pravidlech, jinak podmínky přístup na vinicích ani další postupy ve sklepě neřeší. Pouze výsledné víno musí „výrazně vykazovat typické senzorické vlastnosti pro oblast Blatnice pod Svatým Antonínkem.“ Uvidíme, jak tohle dopadne…
Po radách sommeliera v lidovkách jsem se nově pobavil u článku na novinkách, s bezva titulkem „Vtíravá kyselinka, animální vůně, robustní vápenec: Tak matou vinaři konzumenty“. Tématem je tentokrát to, že většina běžných konzumentů prostě netuší, co ty popisky na lahvích znamenají. No kdo by to čekal, že jo! :-) Však je to stejně, v naprosté většině případů, jen uni reklamní text. A těm rozumět netřeba (teď se kupříkladu pokaždé zasměju u jedné, kde modelka doporučuje řasenku, po které bude každá žena mít řasy jako panenka, aby to celé skončilo sloganem „Je krásné být sama sebou“). V těch případech, kdy jde o popis kde se skutečně někdo snažil nějak hodit na papír dojem z konkrétního vína, tento možná vyžaduje určitou úroveň znalostí/zkušeností u čtenáře, stejně jako cokoliv jiného. Ale někdy to s popisky přeháníme (jsem taky vinen), pro ty co vládnou angličtinou doporučuji k tématu fajn vtipný text It Was a Dark and Stormy Wine.
Koutkem oka sleduji vývoj vinařského průmyslu v Číně, jednou bude důležitý a je dobré být v obraze. Takže pokud to někoho zajímá, tak v oblasti Ningxia vzniká nová révová školka, která by měla zásobovat čínské vinaře až pěti miliony sazenic ročně a zmírnit závislost na zdrojích odjinud. Ještě pár let a už o naše doslazené základní Modré Portugaly ztratí Čína zájem a nějaké podřadné víno si dosladí sami :-) A kdo ví, možná na něj i přestanou lepit viněty Lafite a Romanée-Conti…