Jak bude vypadat vinařství za 20 let? Čeká ho osud piva, světa ovládaného velkými značkami (jen se podívejte na infografiku, jak je teď rozdělen trh v USA)? Nebo to, u produktu s tak velkým množstvím maličkých výrobců a jejich rukodělných unikátních vín, nehrozí? Co budou pít naše děti jako běžné víno? Na nic z toho nedám odpověď. Jen jsem nad tím začal přemýšlet včera večer, když dítě baštilo svou večerní dávku kaše a vynutilo si zapůjčení telefonu. Během pár vteřin, a fakt nevím jak se mu to povedlo, otevřelo webový prohlížeč a následně Wikipedii na stránce s tématem bar. Sotva rok mu je! Ale geny se asi nezapřou, na elektroniku i chlast. Když se podíváte na změny na trhu s vínem, u nás i ve světě, od osmdesátých let… co nás asi čeká v roce 2030? S mladou generací, která má vždy k dispozici libovolné informace z celého světa?
Zbavili jsme se mnohých vad, nečistot a tak, jsou na řadě projevy na hraně charakteristické vlastnosti a z historických důvodů tolerovaného problému, všechny ty petroleje a živočišné tóny? Robert M. Parker, asi nejvýznamnější vinný kritik (který nedávno svůj nezávislý Wine Advocate střelil asijskému prodejci vína), promluvil webu o současném stavu vinného trhu a jeho budoucnosti, částí způsobil u předplatitelů minimálně pozdvižená obočí (u Alice Feiring byla reakce trochu výraznější). Kupříkladu tvrdí, že hodnocení vín a body znamenají totéž co před lety, ale pouze od několika málo význačných kritiků, jelikož zákazníci jsou unaveni tou záplavou z dalších zdrojů. Tak co má říkat jiného, že jo, když prodeje Bordeaux zdaleka nejsou taková sláva jako dříve a díky některým jeho odchovancům 95 bodů neznamená skoro nic :-) Pak se taky zmínil, a nyní doslova cituji, že „Džihádské tažení nesířených vín, zelených nedozrálých vín, nevýrazných nesmyslů propagovaných odpůrci potěšení, novodobými bojovníky proti alkoholu, se přiblížil svému konci jako další extrém a zbytečné hnutí o které se zajímá málokdo.“ Tak jistě :-) Mladá generace prý spíš směřuje ke speciálním destilátům či rukodělným pivům a víno je pro ně příliš složité na pochopení a tak jej opouštějí. Možná si nevšiml, že čím dál více mladých hledá právě ta vína, co jsou podle něj na ústupu (rozuměj autentická, přírodní, málo manipulovaná), protože jsou pro ně pochopitelná dost snadno. Přinášejí jim překvapivě větší potěšení, to které on vidět nedokáže, než obludy za stovky dolarů s alkoholem na úrovni fortifikátu, ale s 98 RP…
Ale ne, skončíme lehčí notou, když je ten pátek. Na FB stránce Asociace Sommelierů ČR jsem narazil na fotku viz zde vpravo. Tenhle ubohý křeček polní způsobil v lahvi opravdu pořádnou „myšinu“ (na skutečnou myšinu dneska narazíte málokdy, u věcí běžně v prodeji). Pokud to není nějaký podvod, tak bych si tipnul, že hlodavec vlezl do otevřené lahve ponechané někde venku. Na letním táboře se nám myš objevila leckde a i bag-in-box vína zkoušela likvidovat. Moderní lahvovací linky samozřejmě něco podobného už nepustí, natož aby se dostalo v čiré lahvi do prodeje. Každopádně pokud by mělo jít o nějaký nový styl vína, tak navrhuji efektní latinský název Fromentau Cricetinae. A nebo to má možná jen odradit lidi od konzumace všech těch unylých domácích Rulandských šedých... :-)