Obrovská skupina konzumentů vína nepozná jednu z jeho základní vad, tzv. korek. Vadná vína jim mohou přijít jiná než si je pamatují, zvláštní, ale určitě ne nepitelná. A pak je tu skupina lidí, kterým tato vinařem rozhodně nevyhledávaná podoba vína nejen nevadí, ale dokonce jim chutná. Kolik takových je? V časopise Food Quality and Preference (pochází od Sensometric Society a European Sensory Science Society, mimo jiné jde momentálně o zlatý důl textů o efektu obalu na konzumenta, vlivu nápisu „bio“ a podobně) proběhla studie, bohužel na docela malém vzorku, která říká, že korek vyhovuje možná až deseti procentům konzumentů! Cítím podnikatelský záměr ;-) Pokus proběhl na šardonce, do které bylo TCA dodáno uměle v různých koncentracích, detaily má na webu W. Blake Gray. Možná by to chtělo ještě zjistit, jak se milovníci korkové vady cítí, kdy na ně ze všech stran útočí nové uzávěry slibující stoprocentní ochranu před touto specifickou vůní/chutí :-)
Když jsme u nový uzávěrů na víno… o jednom zajímavém jsem psal nedávno, další byl představen teď na Vinexpo. Žádné plasty, v kurzu je přeci udržitelný rozvoj! Spojením sil zásadního výrobce korkových zátek, společnosti Amorim, a sklářské firmy O-I (Owens-Illinois), spatřil světlo světa koncept Helix (www.helixconcept.com). Jde o prý vždy TCA prostý z korkové drti aglomerovaný Neutrocork, který ve spojení s upravenou lahví umožní špunt snadno vyšroubovat i bez vývrtky a zase ho do lahve vložit. Chytré! Ještě o to chytřejší, že drážky na korku se zformují samy, do lahve stačí korek napoprvé zatlačit a není třeba šroubovat, tj. nevyžaduje složité úpravy lahvovací linky. Otázkou je, jak kvalitně bude těsnit (testy jsou v délce 26 měsíců a za tu dobu prý žádný problém) a kolik to celé bude stát. Ale dovedu si představit, že pro spotřební rychloobrátková vína, která stále chtějí budit díky korkovému uzávěru „prémiový dojem“ (některé trhy mají s plastem i šroubem problém), to může být zajímavé. Úspěch bude asi dost záležet na tom, zda se uzávěru ujme nějaká velká značka.
Co třeba jedna z deseti největších dle žebříčku v The Drink Business? Už australský Jacob’s Creek na desátém místě ročně prodá 6,900,000 kartonů (po dvanácti lahvích, tj. 9 litrů) vína, jednička Gallo je na šestnácti milionech. Překvapením může být, že druhé místo patří čínské Great Wall, s 15.5 miliony. Prakticky u všech těchto gigantů lze navíc pozorovat meziroční nárůst prodejů, běžný trh si je žádá a naše nadšení pro malé butikové producenty asi tolik nesdílí :-)
Nejsem si jist, jestli se toho účastní někdo z velkých hráčů viz výše, ale… pokud si chcete najít partnera mezi vínomilci či přímo z vinného byznysu, tak krom obcházení degustací máte možnost na nové webové sociální síti a seznamce VineaLove. Autor těchto řádků je šťastně ženat a na webu registrován není… :-)