čtvrtek 29. srpna 2013

Dvě flašky k šu**ní

kosilkaCelkem často se na mne někdo obrací, jestli bych mu nedoporučil víno, často s bonusovým doplňkem „které potřebuji koupit okamžitě a jsem zrovna v…“. Vždycky se začnu vyptávat, jako že pro jaký účel to je, na preference v projevech vína a jídla, snažím se získat co nejvíce informací pro kvalitní tip. Prostě to místo okamžité odpovědi zbytečně komplikuju, ale jak jinak dát radu, za kterou vás její příjemce pak nebude nenávidět? Když už to trvá moc dlouho a zacílení vína osoba shrne větou „já chci dvě flašky vína k šukání“ je vše mnohem snazší (skutečný příběh z úterka, jde o mnohem jasnější určení než, pravda též návodné, „večer ve dvou bez jídla“). Takto jasný popis situace tipy významně usnadní a hned můžete házet z rukávu, i když si vzpomínám též na příjemné zážitky po těžkých novosvětských červených obludách, různé bubliny, neúnavná osvěžující bílá a podobně :-)

Vlastně jsem se jen chtěl podělit o tu citaci výše, která mne upřímně pobavila. Ale je to už nějaký pátek, co jsem psal mimo tento blog pár univerzálních nepříliš objevných tipů (šlo spíše o takový výplňový předvánoční text před tipy na několik desítek fajn lahví) ohledně vybírání vína jako dárek. A mohu se o ně dnes podělit. Pravda, je to dost jiný styl než píšu pro blog :-)

Čím obdarovat přátele, příbuzné nebo třeba obchodní partnery? Ideální volbou může být láhev dobrého vína. Jak ale vybrat to správné? Stejně jako například oblečení budete kupovat s ohledem ke vkusu toho, kdo jej následně bude nosit, měla by podobná úvaha proběhnout i u vína. A základním parametrem rozhodování by nemělo být, zda je na lahvi nalepena medaile či je cena vyšší než platíte za víno na „běžné pití“. Lepšího výsledku byste měli dosáhnout, pokud si položíte tyto nebo podobné otázky: Preferuje obdarovávaný spíše bílá nebo červená? Lehčí svěží vína nebo spíše výrazné hutné varianty? Řadí se mezi odpůrce tzv. novosvětských vín (Chile, USA, Austrálie atd.), nebo je naopak vyhledává? Pije víno pravidelně k jídlu nebo jen výjimečně při zvláštních příležitostech?

Dobrým vodítkem může být také vkus v jídle. Pokud s obdarovávaným pravidelně grilujete na zahradě steaky, asi bude vhodnější volbou silné červené. Jestli víte, že je nadšeným rybářem a na talíři miluje ryby ve všech jejich podobách, pravděpodobně ocení dobré bílé. Ideálem je samozřejmě kupovat vína, která sami znáte a víte, jak chutnají. V opačném případě si vezměte na pomoc personál vinotéky a snažte své požadavky specifikovat co nejlépe, včetně cenového rozsahu. Rada profesionála je rozhodně lepší než náhodný nákup ve stylu „toto víno má hodně medailí, to by mělo chutnat“. Neřiďte se také jen přívlastky na lahvích, hutný sladší výběr z bobulí nemusí být nutně lepší víno než vyvážený sušší pozdní sběr.

hovezi_gril

Ne vždy je také nutné investovat spoustu peněz do jedné exkluzivní lahve, obzvláště pokud si nejste opravdu jisti, co přesně kupujete a zda bude novému majiteli vyhovovat. Méně riskujete nějakým zajímavým výběrem, degustačním setem několika odlišných vín. Mnoho prodejců má podobné sady již předpřipravené.

Jako dárek více potěší víno, které není vidět v každém druhém obchodě s nápisem „Akce“. Pokud ale chcete něco méně obvyklého, je dobré nepřehánět to s vyloženými specialitami a zajímavostmi, pokud tedy nechcete obdarovávanému vyloženě rozšířit obzory. I v ČR má sice třeba suchá fino sherry či vína připravená v tzv. oxidativním stylu spoustu nadšených obdivovatelů (a vám možná velmi chutnají), jako dárek jsou však vhodnější pro vinné nadšence, kteří jejich specifičnost spíše docení. Totéž ale platí třeba o raritních starých vínech. Pokud se jen nesnažíte udělat dojem slavnou značkou a velmi drahou lahví s letitou patinou, měl by jejich příjemcem být spíš ten, kdo má k podobným vínům vztah. U specialit se též neztratí kartička s popisem vína či důvodem, proč jste to či ono víno pořídili. Obdarovávaný, i kdyby se Váš tip do vkusu netrefil přesně, určitě ocení investovanou snahu a celý dar tak získá osobnější charakter.

Pokud obdarováváte obchodní partnery, může být cestou volit takové víno, které dobře charakterizuje Vás či Vaši firmu, a ideálně se trochu rozepsat na připojené visačce např. o „víně stejně komplexním, jako služby které poskytujeme“. Firma s majitelem v některé z vinných velmocí může prostě zvolit jakékoliv slušné víno právě odtamtud, ostatní budou muset více zapojit představivost. Pro podnikatele jistě také stojí za pozornost, že láhev vína v ceně do 500,- Kč bez DPH, pokud ji doplníte vlastní etiketou či visačkou s názvem firmy, logem či propagací konkrétního zboží, je daňově uznatelným nákladem.

Klasickým doplňkovým sortimentem k vínu jsou všemožné dřevěné krabice, roztodivné rustikální skříňky a jiné speciální obaly. Pokud nekupujete například celou dřevěnou bedýnku (obvykle 12 lahví, tzv. case) například Bordeaux, která bývá typicky dřevěná s vypáleným logem vinařství, tak sáhněte raději po ozdobném kartonu či tašce, které splní svůj účel stejně dobře. Skříňky ve výsledku doma jen překážejí, obdarovávaný řeší „komu je poslat dál“ a jejich cenu, která nebývá malá, by bylo lépe investovat třebas do další lahve nebo zajímavějšího vína.

Závěrem? Jestli netušíte co koupit, požádejte o radu ve vinotéce, v těch kvalitních by vám měli umět pomoci. Anebo pořiďte láhev šampaňského, pro tu najde využití snad každý, i kdyby sám víno ani nepil.

Komentáře používají Disqus