čtvrtek 5. prosince 2013

Lidl a pět francouzských vín

lidl_francouzskeLoňský zápisek o francouzských vínech z Lidlu si na Jižním svahu přečetlo zhruba pět tisíc unikátních návštěvníků, nejpopulárnější článek to byl a stále ještě je aktivně navštěvován. Snažil jsem se být k vínům i celé kampani řetězce objektivní a vidět na ní to dobré i špatné. Od té doby protočili nabídku ještě několikrát a další předvánoční kampaň začíná právě dnes. Tentokrát jsem nemusel utrácet peníze ale „jen“ čas, krom masivní reklamní kampaně s šéfkuchařem Romanem Paulusem a opět Markem Vašutem jako tváří vinné propagace zamakalo též jejich Social Media oddělení a pět vybraných lahví ze dnes startující nabídky rozeslalo s předstihem bloggerům. Takže jsem se jim mrknul pod korky, otevřel všechna najednou a ochutnal je rovnou (tj. způsobem, jak budou typicky konzumována) a znovu po pořádném rozdýchání druhý den. Čtyři červená, primárně z Bordeaux a přilehlého okolí, a suchý ryzlink z Alsaska. Nevypadalo to úplně špatně…

J.P. Muller Riesling 2012 (Alsace, výrobce Arthur Metz)
Citronová žlutá se zelenkavým odleskem. Mladá čerstvá vůně, žluté a bílé ovoce (broskve), dotyk medu, čistá, vápenitost, lipový květ. Suché, lehčí, perlička na jazyku, hodně kyselin, chuť spíše jednoduchá, citrus, trochu prázdnější, lehká pecková hořčina v dochuti. Vůně překvapivě fajn, ale chuť o kus zaostává. Za 99,- Kč… asi v pohodě, byť bych si nekoupil. Zlatou medaili z Concours General Agricole Paris nechápu.

Château Maugresin de Clotte 2010 (Castillon – Côtes de Bordeaux)
Hodně tmavá rubínová. Jednodušší čistá ovocná vůně, přechod červené/tmavé ovoce, dřevo, trochu štiplavost. Suché, čisté, kyseliny, jednodušší stavba, kratší dozvuk. Čistě udělané, šťavnaté, technicky korektní a veskrze bezproblémové pití, které nepůsobí vyloženě průmyslově. Je tam dost alkoholu a v závěru trochu zlobí. Oproti novému světu v těchto cenách zdaleka ne tak kulaté a ovocně expresivní, původ je znát. „Je to možný“, říká manželka… Stříbrná na Concours de Bordeaux, ke kusu masa (nebo pod maso) v pohodě. 149,- Kč.

lidl_vino

Château des Mille Anges 2010 (Cadillac – Côtes de Bordeaux)
Tmavá barva. Výraznější, tmavší ovocitost, pikantnější, dřevo, pryskyřice, zelený pepř. Suché, ovocné, hodně mladé, výrazné tříslo, kyseliny, dobrá délka, pepřovost. Poměrně robustní, čistě udělaná klasická bordó směska, s potenciálem zrát. Úplně v pohodě, byť tak nějak uni nuda. Bronzová na International Wine & Spirit Competition a zlatá od Gilbert & Gaillard, cena 199,- Kč.

Château La Clare 2010 (Cru Bourgeois, Médoc)
Velmi tmavá. Voňavější. Zajímavé, složitější vůně, čerstvě drcené tmavé ovoce, moruše, cedr, kakao, třešeň. Silnější, suché, ovocné, výrazné, šťavnaté, čistě udělané, expresivnější červené. Kořenité tóny, důraznost, solidní, mladé, slušně strukturované s potenciálem zrát ale pitelné již teď. Desítky holt jsou nabušená a docela přístupná vína a tohle opět s flákotou hovězího udělá radost. Jako bonus by mělo být košer :-) La Clare jsme nakonec první večer vypili nejvíce. Cena 349,- Kč.

chateau_de_la_riviere_2008Château de la Rivière 2008 (Fronsac)
Jedno z nejvýznamnějších château Fronsacu (s obrovským komplexem podzemních sklepení a spíš než zámeček je to pořádný hrad a oblíbený turistický cíl), apelace dříve možná váženější než přilehlý Pomerol a St. Emilion, ale tahle doba je dávno pryč. Víno postavené primárně na Merlotu a doplněné odrůdami Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc a Malbec, často starší keře. Současný majitel zbohatl na mašinách pro sklizeň hroznů, takže bych čekal, že je používá i na vlastním panství :o) Jako konzultanta tu mají Michela Rollanda. Velmi temná barva. Výrazná, efektní, bohatší vůně. Tmavé lesní ovoce, borůvka, květinové tóny, kupa vypáleného dřeva, lékořice. Suché, intenzivní, plnější styl, tmavé ovoce, hodně třísla, nabušené, kyseliny, struktura a potenciál. Na můj vkus takové dost „tak mně tu máte, nejdu přehlédnout, jsem hodně dřevěný a koncentrovaný“, preferuji jedince, kteří se nehlásí o pozornost tak okatě, ale dost slušný kousek a se dřevem se myslím ještě popere. Stříbrná z Concours General Agricole Paris, cena 399,- Kč. „Objektivně“ asi nejlepší, ale také nejdražší, z celé čtveřice červených.

Závěr? Asi stejný jako loni, kde jsem se k celé problematice speciálních Lidl nabídek vyjádřil myslím celkem srozumitelně. Doplnit by šlo, že se jim skutečně podařilo oslovit i trochu náročnější klientelu, která se při těchto akcích vrací pro vytipovaná slušná vína. Konkrétně tento jimi zaslaný výběr byl v průměru docela kvalitní (mají i Bordeaux pod stovku či Château Giscours za stovek patnáct, pravda z poněkud komplikovaného ročníku 2007 kde i cena výrazně pod tisíc požadovaná v en primeur byla spíš moc), asi i lepší než náhodný nákup loni, kde jsem se ale pohyboval cenově trochu níže. Zajímalo by mne, kolik se v kampani prodá lahví za 300-400 korun v poměru k těm okolo/do stovky. Každopádně to celé byl dost fajn trénink na ochutnávku, kde se naslepo pila vína s cenou stoupající od 100 do 5000 Kč za láhev, s cílem pokusit se osm vzorků zařadit za sebe právě dle maloobchodní ceny :-) Ale o té někdy příště…

P.S. Pobavil průvodce „Jak poznáte dobré víno?“, kde prvním bodem je „Musí být francouzské…“ Ó kde jsou ty časy, realita současného trhu je drobátko někde jinde. A to říkám jako frankofil :-)

Komentáře používají Disqus