Minulý týden jsem tu psal o chlastání (a trochu mne to inspirovalo dát si alespoň tři dny detox a víno i jiný alkohol úplně vynechat) a v článku se mino jiné zmiňoval o tom, že v dotaznících ohledně spotřeby alkoholu mají lidé tendenci svou spotřebu podceňovat. K tématu se zrovna objevila studie z Anglie, která mimo jiné naznačuje, že za to mohou různé „speciální příležitosti“ a spotřeba „mimo plán“. V Anglii průzkumy ukazují na spotřebu jen asi 60 % z celkových prodejů alkoholu, v absolutních číslech to pro Angličany znamená, že týdně vypijí o ekvivalent 12 milionů lahví vína více než přiznávají. Guardian přišel s dvanácti docela vtipnými body, co asi za nezaznamenanými sklenkami stojí. Za všechny mne obzvláště potěšilo „láhev bublin se přeci nepočítá“ a „otročení u rozpáleného sporáku“ (aneb jedna sklenka červeného do omáčky a druhá do mne, případně decka bílého do risotta a když už je láhev otevřená...).
Pokud jste snad náhodou v posledních deseti letech kupovali Chablis z Maison Jean-Claude Fromont, tak je tu jistá pravděpodobnost, že to vůbec Chablis nebylo. V lahvích se měla nacházet snad vína z Provence a údolí Rhôny, na vše se přišlo kvůli nesouladům v účetnictví. Šéf firmy už je za mřížemi a čeká na soud. Do sporu se jako žalující asi přidá i Fédération de défense de l’appellation Chablis (FDAC), podobné události logicky k dobrému obrazu apelace nepřispívají.
Zajímavá věc… Robert Parker se svěřil, že jen tak v polovině případu by vínu, kterému jednou dal plných sto bodů, toto hodnocení udělil znovu :-) A zároveň označil jiné hodnotitele za nezodpovědné, pokud „perfektním“ vínům stovku neudělují a nechávají si ji stále do zásoby. Já vám nevím, ale… mám stále větší problém brát ho vážně. Obzvláště v dnešní době, kdy došlo k brutální inflaci bodových hodnocení (nebo se snad vína tak hodně zlepšila?), masivně v Austrálii (zde největší zodpovědnost nese asi James Halliday), hodně výrazně ve Španělsku či Rakousku, ale v určité míře vlastně ve všech oblastech. Vína s hodnocením 95-97 bodů už dneska zdaleka nejsou výjimečné záležitosti a naprosté špičky toho či onoho regionu. A 92 je nových 88…
Čína brzy začne pít mnohem více vína. Lze to usuzovat ze současné studie trhu, která ukazuje, že vnímání vína se začíná posouvat ze „symbolu postavení“ a ideálního drahého dárku (ideálně Lafite, jedno že padělaný) do součásti běžného života, prostě se opravdu pije a stoupá zájem o levnější normální vína. A za trendem stojí mladí lidé, někde okolo třicítky, spíše vzdělanější a s dobrým zaměstnáním.