Jedním z určitě nejúspěšnějších filmů s vinnou tematikou je Bokovka (Sideways), ostatně i vítěz jedné staré ankety zde. Romantický komediální road-movie v režii Alexandera Paynea z roku 2004 dokázal v USA zvýšit spotřebu Pinot Noir a naopak snížit zájem o Merlot. Film podle románu Rexe Picketta se odehrává především mezi vinicemi a vinařstvími v Santa Ynez Valley, kde sledujeme příběh neúspěšného spisovatele Milese (Paul Giamatti) a bývalého herce Jacka (Thomas Haden Church), kteří spolu vyrážejí strávit poslední dny svobody a povyrazit si před Jackovou svatbou. Víno teče proudem a díky němu a několika ženám se vše poněkud zkomplikuje. Podle scénáře Bokovky vznikla japonská verze, Saidoweizu, pro fanoušky původního filmu téměř nutnost shlédnout! Děj filmu a některé zásadní momenty se po pravdě poměrně dost odlišují od knihy (viz jeden můj oblíbený úryvek v závěru staršího článku), ale tím si radost kazit nenechme. Blíže ději knihy je stejnojmenná divadelní hra, která se po úspěchu v USA tento rok objeví i v Londýně. A ve Francii momentálně vzniká tematicky podobný film odehrávající se ovšem v Beaujolais, Saint Amour se jmenuje. Kdo si střihne hlavní roli si snadno tipne asi úplně každý… je jím držitel ruský občan toho času s bydlištěm v Belgii, Gérard Depardieu. Prý dává pět flašek vína denně, tak se to hodí…
Svět filmu a vína mají vůbec přátelský vztah. Nejedna hvězda stříbrného plátna má vlastní vinařství či alespoň víno nesoucí její jméno. Château Miraval v Provence patří páru Brad Pitt a Angelina Jolie, Antonio Banderas má podnik ve španělské oblasti Ribera del Duero, Gérard Depardieu vlastní hned několik vinařství po celém světě a z Itálie pochází vína od Drew Barrymore. A kouzlu vinaření podléhají i jiné filmové profese, i u nás snadno zakoupíte kalifornská vína, která nesou jméno Francis Ford Coppola. A krom filmů, kde je víno jen jednou z rekvizit, existuje i mnoho takových, ve kterých hraje jednu z hlavních rolí.
Osobně z nich mám nejraději Dobrý ročník (A Good Year). Režisér Ridley Scott si mezi velkofilmy Království nebeské a Americký gangster odskočil odpočinout do Provence, nasál místní atmosféru a natočil zde podle stejnojmenného románu Petera Maylea báječný oddechový film. Do hlavní role bezskrupulózního londýnského investičního bankéře Maxe Skinnera, který zdědí vinařskou usedlost, obsadil Russella Crowea. Hlavní ženskou roli jeho femme fatale Fanny Chenal si střihla nádherná Marion Cotillard. Přidejte francouzský venkov, příjemnou hudbu, tajemné víno, o jehož původu kolují legendy a spoustu velmi vtipných momentů a máte recept na perfektní zábavu. Jednou za čas vždy na Dobrý ročník dostaneme chuť a obvykle u něj padne více než jedna láhev červeného :-)
Hodně mne potěšil objev snímku Tajemství Santa Vittorie (The Secret of Santa Vittoria). Z části báječná komedie, z části a především v závěru spíše hořký válečný příběh, natočil v roce 1969 Stanley Kramer a hlavní roli starosty a opilce jménem Italo Bombolini si zahrál Anthony Quinn. Film vypráví příběh jedné malé horské vesnice, jejíž obyvatelé musí ukrýt více než milion lahví vína před německou okupační jednotkou. I přes dvě nominace na Oscara a Zlatý glóbus coby nejlepší film v kategorii komedie je u nás méně známý, ale rozhodně potěší nejen milovníky vína, především toho italského.
Spíše odbornější veřejnosti je určen snímek Red Obsession – dokument s podtitulem „Ročník století v roce Draka“ mapuje čínské vinné šílenství a posedlost slavnými značkami z Bordeaux, to vše v kontextu minulosti, současnosti a možné budoucnosti tohoto vinařského regionu. Aukční šílenství, sklepy naplněné víny za stovky milionů dolarů, tvrdý byznys. A divák se podívá i na místa, více méně poušť, kde se rodí čínský vinařský zázrak a začínají vyrábět vína, která dost možná začnou vyhrávat světové vinné soutěže, jako už se to jednomu podařilo. Pro milovníky především velkých červených vín důležitý snímek, byť minimálně pro romantické duše mezi vínomilci možná poněkud depresivní. I o tomto filmu jsem psal více.
24. května 1976 zorganizoval britský obchodník s vínem Steven Spurrier v Paříži slepou degustaci elitních cabernetů a chardonnay z Kalifornie a Francie. Nikdo neočekával, že by Francie mohla být v hodnocení poražena, ale stalo se. A právě o této degustaci pojednává Víno roku (Bottle Shock). To vše doprovází příběh o splněném americkém snu, napravení nezbedného vinařova syna, romantická linie s krásnou blondýnkou, co se chce naučit vše o vinaření, a efektní přelety nad kalifornskými vinicemi. Zásadním kladem snímku je výtečný Alan Rickmann v roli Spurriera, který ovšem ze ztvárnění své osoby coby britského snoba nadšením nehýřil. Víno roku je nenáročná oddychová zábava podobně jako třeba domácí Bobule. Po pravdě mne příliš nebavil, ale měl jsem tu o něm celý článek.
Nejsem ani nějak velkým fanouškem snímku Mondovino, který jinak vzbudil velký ohlas. Dokument Jonathana Nossitera (jde o jeho nápad, točil, režíroval i stříhal ho sám) z roku 2004, jehož jméno v překladu z italštiny znamená Svět vína, je nevybíravou kritikou globalizace, vlivu zásadních kritiků jako je Robert Parker na projev vín či tzv. létajících vinařů, hlavní zápornou postavou je zde legendární Michel Rolland. Jedná se o zajímavý byť zároveň velmi tendenční pohled na stav současného vinařství, pro mnohé možná překvapivý. Opravdoví nadšenci jej mohou shlédnout i jako „nesestříhanou“ sérii deseti hodinových bloků.
Naopak jsem se dobře bavil u Blood Into Wine, což velmi zajímavý polodokumentární film hudebníka Maynarda Jamese Keenana (Tool, A Perfect Circle, Puscifer) o tom, jak budoval vinařství a vinici v nehostinné části horké Arizony. Trochu jsem po něm začal ujíždět na téhle skladbě :-) Určitě mne oslovil více než populárnější Somm, pohled do pozadí jedné z údajně nejtěžších zkoušek světa, na titul Master Sommelier. Čtyři vinní odborníci se vyrovnávají s obtížností a množstvím témat, časovou náročností a dalšími problémy. Snímek Somm se dočkal pokračování, Into the Bottle, které přibližuje, co vše krom hroznů se podepisuje na výsledném projevu vína, kolik lidí se „dotkne jedné lahve“ než dostanete možnost si víno nalít do sklenky, a další zákoutí sommeliérské práce. Spíše bych ovšem doporučil, a nejen fanouškům burgundského, A Year in Burgundy. Název Rok v Burgundsku přesně odpovídá obsahu. Režisér David Kennard přináší celý jeden ročník ve slavné vinařské oblasti, který sledujeme společně se sedmi různorodými vinaři v čele s legendární Lalou Bize-Leroy. Povinnost pro každého milovníka klasického Pinot Noir a Chardonnay! Na snímek navazuje A Year in Champagne a výhledově snad i A Year in Port.
Ale možná vůbec nejlepší je epizoda Hrozny hněvu (The Grapes of Wrath) z geniálního britcomu Blackovo knihkupectví (Black Books), ve kterém hlavní hrdinové zkouší dle popisu v encyklopedii znovu namíchat slavné víno, které omylem vypili. Kdo neviděl, nechť okamžitě napraví! Doporučuji originál (titulky existují), ale existuje i verze s dabingem.