Pár tipů na články, do kterých se vyplatí investovat čas takhle při pátku či o víkendu. A začneme pivem. Anheuser-Busch InBev, behemot pivního průmyslu, provedl další investici. Už dříve si pořídil nějaké ty „craft beer“ producenty, časopis, začal prodávat potřeby pro domovarníky a teď zainvestoval do webu RateBeer, do této chvíle čistě komunitou tvořeného a nezávislého přehledu a hodnocení světové pivní produkce. Už se množí reakce malých pivovarů žádajících stažení jejich produkce ze stránek, kterým podle nich už teď nepůjde věřit. Každopádně zde najdete fajn analýzu proč to Anheuser-Busch asi udělal a proč spíš ne. V zásadě se tyhle věci týkají i vína a psaní o něm, otázek o (ne)závislosti, kdo médium vlastní, kdo v něm inzeruje, kdo má zásadní vliv… Je dobrý se nad tím zamýšlet. Vlastně nejen u textů o víně / pivu. Přesněji… především u všeho ostatního :-)
Myšina, prokletí to mnohých naturálních vín, těch s nižšími kyselinami a (z mého pohledu) extrémní skupiny úplně bez přidaných siřičitanů především. Zajímavý článek Simona Woolfa na toto téma. Jestli je u něčeho můj práh bolesti nastaven docela nízko (a že jinak jsem ochoten tolerovat leckteré drobné i větší úlety, pokud má víno jinak zajímavý a charakterní projev), tak je to právě myšina. Možná za to může dětství coby chovatele křečků…
Británie má momentálně úplně jiné starosti, ale přesto… průzkum jednoho rezervačního webu tvrdí, že 66 % respondentů (především těch z mladších věkových skupin) nemá ponětí o práci sommeliéra, zhruba stejný počet objednává v restauraci především základní „house wine“ co mají po sklence a 9/10 je přesvědčeno, že právě tato možnost je nejsnazší a nejlevnější. Sommelier z Gordon Ramsay’s Savoy Grill k tomu řekl, že základní rozlévané víno je obvykle „středního těla a dobře vyvážené, vhodné k párování s celou řadou zásadních pokrmů.“ A že „není nutně nejlevnější, ale obvykle nabízí dobrý poměr ceny a kvality.“ Upřímně bych se toto u mnohých naších restaurací neodvážil tvrdit. A zajímal by mne výsledek stejného výzkumu, pokud by ho udělal někdo u nás, třeba Restu nebo Bookio.
Což mi připomíná… Moravské vinařství je v Británii na vzestupu, tvrdí jedna tisková zpráva. A je to pravda, ale tak nějak to nejsou vína, která získala na tamních soutěžích medaile. A medaile z International Wine Challenge či Decanter World Wine Awards ani v nejmenším neznamená, že UK projeví o úspěšná vína zájem, je to drobátko složitější :-)
Pravidelná konzumace i malého množství vína může poškodit mozek. Jsou studie, na které se odkazuje lépe než na tuhle, ale co naděláte…
Něco pro hráče počítačových her… Terroir! Psal jsem o tom myslím už dříve, ale hra se rychle vyvíjí. Budujte vinařství, pěstujte révu, zmákněte pořádně marketing vína… odpočinková zábava i pro české a moravské vinaře do období klidu ;-) Což mi připomíná, že brzy dorazí do kin nový film s vinnou tematikou, Víno nás spojuje (v originále Ce qui nous lie, v angličtině Back to Burgundy). Snad to nebude tragédie, pro zájemce ukázka.
Není to tak úplně o víně, ale protagonista článku ho má rád. Tim Raue, podnětný rozhovor se špičkovým německým kuchařem.