Italská vinařská asociace, Unione Italiani Vini, již od roku 1928 více či méně pravidelně publikuje dokument Il Corriere Vinicolo, Wine by numbers. Pokud jste fanoušci statistiky, a nebo obecně chcete mít přehled co se děje v byznysu s vínem, tak tohle je přesně něco pro vás. Kdo kupuje a kdo prodává? Jaké jsou trendy pokud jde o obrat bublin, tichých vín v lahvi a vín prodávaných ve velkém v tanku? Jak se vyvíjí průměrné ceny? Co jsou aktuální největší trendy, v čem vývoj výrazně překonává tržní průměry (raději to ani nechtějte slyšet, ale nejen v USA jde o sladké červené směsky…). To vše se specifiky různých zemí a trhů. Tentokrát jsou data doplněna i nějakými těmi analýzami a zajímavými články. Co je na tom všem nejzajímavější je to, že dokument obsahuje docela dost reklam (relevantních, na vinařské technologie a tak), ale jinak je úplně zdarma
Czechdesign se opřel do kvalit vinět u našich domácích vinařství. A v ledasčem mají určitě pravdu. V závěru dávají příklady, jak to může fungovat v zahraničí. A trochu opomíjejí, nebo se jim úplně nehodí do článku, že i u nás již nemálo vinařství nepovažuje za ideální marketing „idylu renesančního šenku“, nepatlá hromady fontů a nálepek a razítek. Hned mne napadají současné viněty Milana Nestarce či Ondry Kopičky (v případě winepunka jde na naše poměry o dost výjimečné počiny).
369 držitelů titulu žijících v 29 různých zemích. Takový je aktuální stav poté, co titul Master of Wine získalo čtrnáct nováčků. V oznámení najdete jejich profily i témata závěrečné odborné práce.
Mrazy na jaře a později naopak vlna veder a sucha jsou viníkem nejmenší sklizně hroznů za posledních několik dekád, alespoň tak vypadají první odhady, jak v Itálii tak i ve Francii. V Bordeaux, Burgundsku i dalších oblastech už se sklízí, v Champagne přivítalo prvního září sběrače krupobití.
Pokud jde o Lidl, tak aktuální téma nejen u nás je bojkot kvůli vyretušovaným křížům na kostelích z ostrova Santorini (dementní nápad, dle mého názoru). V Anglii zatím Jamie Goode řeší minimální ceny za flašku vína poté, co Lidl prodělal fronty na jejich speciální slevovou akci prosecca. Balení šesti lahví vycházelo na dvacet liber, dle aktuálního kurzu je to tedy nějakých 95 Kč za jednu. Kdo chodí nakupovat do Billy, tak tam byla na bubliny akce podstatnou část léta, na hromady prosecca za 89 kaček se žádná fronta nestála :-) Což mi připomíná, že před pár lety značka Champagne Etienne Dumont překonala v UK v prodejích Moët a další, prostě proto že se v Sainsbury's prodávala i za pouhých deset liber. Fuj, tak nízká cena, to narušuje auru Champagne coby něčeho exkluzivního. Psal mi kamarád, že právě Etienne Dumont Brut byl teď v nabídce Billy za pouhopouhé dvě stovky! Bohužel ve dvou pražských, ve kterých se občas objevím, jsem na něj nenarazil. Champagne za tyhle peníze bych rozhodně rád vyzkoušel.