Svazu vinařů ČR se úspěšně podařilo vyřešit další z palčivých problémů našeho vinařství – nedostatečně reprezentativní odění zástupců tohoto krásného řemesla. Nová vinařská „společenská uniforma“ a „historicky první model vinařského obleku, kombinujícího prvky kroje i uniformy“ je jednoduše střižený oblek se stojáčkem ve světle šedé barvě, z lehkého materiálu, s výraznými výšivkami v černé a vínové. Existuje verze pánská i dámská. Všimněme si také zásadního detailu v podobě výšivky na klopě – člen Svazu vinařů ČR zde může mít jeden z hroznů shodný s logem svazu, běžná verze obsahuje hrozen v prosté podobě. Svaz na zakoupení obleku dokonce přispívá. Inspirací pro důstojné oblečení vinařů se prý stalo Rakousko, nejde tedy o náš unikát. Osobně se domnívám, že domácí vinařská scéna má na Rakousko leccos dohánět a čím se u nich inspirovat i v mnoha jiných a řádově důležitějších směrech. Ale třeba se šeredně pletu a byl to právě oficiální oblek, po čem vinaři u svazu pravidelně volali :-)
V USA mají trošku jiné problémy, série požárů zabila desítky lidí a zuřila na desítkách tisíc hektarů půdy. Požáry zasáhly území kalifornských vinařských oblastí Napa, Sonoma a Mendocino a poničeny či úplně zničeny jsou některá vinařství, kvanta vína v sudech i zásoby v lahvích a také velké plochy viničních výsadeb. Na odpis je i část dosud nesklizených hroznů z vinic dlouhodobě zasažených kouřem.
V Katalánsku panuje nejistota a dotýká se logicky i vinařských firem. Zajímavou připomínkou je mimo jiné i to, že španělská šumivá vína označená jako cava sice pocházejí z 95 % právě z Katalánska, ale apelace je definována procesem výroby a ne regionem. Na druhou stranu… cava má dlouhodobě trochu reputační problém, už jsem tu o snahách stav změnit psal, a Katalánsko by si rovnou mohlo vymyslet úplně nové jméno a od základu vše překopat ;-)
Bubliny mi připomínají článek o hledání nejlepší sklenky na Champagne. Kdyby nic jiného, tak jsou v něm hezké fotky a videa perlení, vypadá to vědecky! Člověk hned dostává chuť si něco nalít…
Ceny investičních vín zase letí nahoru, dá se na nich prý vydělat víc než na jiném luxusním zboží. Já nevím, víno mi přijde jako úžasný ušlechtilý nápoj a tohle syslení vzácných flašek kvůli zisku mne nechává chladným.
Terroir je používán coby marketingový nástroj, víno v lahvi zhusta nemá s nějakými specifiky vinice nic společného a mlčí se o tom, co se děje za dveřmi vinařství. Takové poselství předal sklepmistr Oakridge Wines, David Bicknell, na ochutnávce Pinot Noir Alliance v Londýně. Zápisek a komentáře k němu doporučuji :-)