Austrálie se pustila do zajímavého projektu, organizace Wine Australia najala firmu Consilium Technology k satelitnímu zmapování veškerých viničních ploch v zemi. Původní statistika z roku 2015 říkala, že je v zemi něco přes 135 tisíc hektarů vinic, aktuální měření mluví o 146.128 ha, tj. o osm procent více. Počítačová analýza přišla i s dalšími zajímavými hodnotami, jako třeba celkem 75.961 jednotlivými viničními bloky a celkovou délkou všech řádků 463.718 kilometrů :-) Ale samozřejmě i užitečnými údaji o přesném rozložení vinic v rámci regionů a podobně. Detailní info se bude jistě hodit, Austrálie to teď nemá snadné, vzhledem ke změnám v klimatu, zřetelnému oteplení a suchům. Ale dělají co mohou. A když už jsme si do Austrálie odskočili (i počasí venku vypadá podobně), tak prý Casella Family Brands (majitel gigantického vinařství Yellow Tail i slavné značky Peter Lehmann) se zajímají, zda by se pro ně našel kupec. Mluví se o částce v přepočtu někde okolo osmi miliard korun. Prostě vyšší vinařská dívčí, pokud jde o objemy. Videa z jejich provozů jsou obecně drobátko šílená…
Odskok do chladnější Anglie :-) Domaine Evremond, projekt Champagne Taittinger v Kentu, ještě před první sklizní vysazuje dalších 8.5 hektaru Pinotu a Chardonnay. Celkově směřují k takovým výsadbám, které jim i v UK umožňují spolehlivě produkovat asi 300 tisíc flašek ročně. A pro vyložené nadšence do tamního vinaření rozhovor s Ericem Heeremou, majitelem dnes již docela slavného vinařství Nyetimber. Jo a British Airways budou na palubě letadel servírovat bubliny z vinařství Hattingley Valley. Konkrétně Blanc de Noir 2015, který údajně takhle ve výšce funguje nejlépe. A samozřejmě se to týká jen First Class a také lounge The Concorde Room na Heathrow, v Economy vám nic nedají :-)
Anglie a bubliny dobrý, ale Champagne je Champagne :-) Výše jsem odkazoval na současné problémy s horkem v Austrálii a jak se přizpůsobují, boj o kyseliny je to i v Champagne. Magazín FINE Champagne slaví deset let a výroční číslo je nyní k dispozici zdarma. Krom tuny reklam se tam i zajímavé čtení najde :-)
A teď jedna kombinace Francie a Anglie. Na vlakové lince Eurostar je nově masivně omezeno množství lahví, které můžete mít u sebe. Limit je láhev vína a destiláty jsou zakázány úplně. Cílem asi není omezit převoz alkoholu jako takový (můžete si naplnit kufr a zaplatit odbavené zavazadlo), ale spíše konzumaci vlastních zásob během cesty místo využití vlakového baru. Nedávno jsem v rychlíku rakouských drah pil chutné lokální kousky od tamních biodynamických producentů a po přestupu na vlak drah německých už měl k dispozici jen špatné průmyslové bubliny a průměrnou Rioju. Takže vlastní láhev sebou by se vyplatila :-) České dráhy se teď trochu snaží, k dispozici je třeba šumivý „granát“ z Proqinu…
Mám moc rád suchý Furmint (a když tak o tom přemýšlím, nejspíš dnes nějaký otevřu). Caroline Gilby MW sepsala pro Decanter pár řádků o téhle bezva odrůdě, společně s tipy na 18 lahví nejen z (dominujícího, logicky) Maďarska. Krom „obvyklých podezřelých“ potěšil slovenský Bott Frigyes a srbský Maurer. Marně jsem ovšem čekal něco z Rakouska od Wenzela.