Prosecco to nemá lehké. Teda vlastně… Prosecco to má až příliš lehké! Vlastně… je to složitější. Na jednu stranu se prodá sebeobyčejnější takto označené víno, i kdyby „jen“ coby součást ultrapopulárního Aperol Spritz. Prosecca se vyrábí stále víc, nově oficiálně i v růžové, a všechno to z trhu zmizí. Na stranu druhou Prosecco spousta vínomilců a odborníků vlastně nebere vážně a za seriózní (šumivé) víno, kterým v dobrých rukou a z kvalitních vinic rozhodně umí být, což producenty samozřejmě vůbec netěší. A podobně jako to potkalo ve Španělsku cavu, od které se kupa producentů opravdu kvalitních bublin odvrátila a nechtěla být s apelací dále spojována, začíná se totéž dít i v Itálii. Příkladem budiž vinařství Col Vetoraz (k nám je vozí VinoDoc), s vinicemi v srdci Valdobbiadene a to včetně nejprestižnější části Cartizze, které se rozhodlo výrazu prosecco z vinět úplně zbavit. A nejen z vinět, ale z veškeré propagace a marketingové komunikace. Od teď to bude už jen apelace Valdobbiadene DOCG a hotovo.
Když jsme u bublinek… ty ze Champagne v USA výrazně zpropagoval Charles Camille Heidsieck, přezdívaný „Champagne Charlie“. Dokonce o něm existuje písnička a také životopisný film. Champagne Charles Heidsieck na jeho počest vyrobilo cuvée Champagne Charlie, v ročnících 1979, 1981, 1982, 1983 a 1985. A teď znovu, k dvousetletému výročí! O co přesně jde, konkrétní složení a zrání, jsou zatím tajemstvím. Zakladatele domu a jeho eskapády však připomnělo způsobem přepravy, prvních 120 bedýnek vína doputovalo do New Yorku po téměř měsíční cestě plachetnicí.
Kdybyste si chtěli pořídit nějaké vinice v Austrálii, tak teď je jich pár na prodej. Konkrétně asi 4 % všech tamních ploch. A všechny je nabízí jediný majitel – Casella Family Brands. Ano, to jsou ti, co stojí za značkou Yellow Tail či Peter Lehmann Wines. Ale neznamená to, že by snad s vinným byznysem končili :-)