Tradiční charitativní aukce burgundských vín v Hospices de Beaune ustanovila hned několik nových rekordů. Průměrná cena prodaného sudu se vyšplhala na 35.974 EUR a celkem aukce vynesla 29.788.500 EUR, více než dvojnásobek předchozího rekordu z roku 2018. Což je mimo jiné i nový rekord v charitativních aukcích vůbec. Dražilo se 620 sudů červeného a 182 sudů bílého, výnos jde na provoz několika nemocnic provozovaných Hospices Civils de Beaune. Speciální Pièce des Présidents se vydražil za 810.000 EUR a veškerý výtěžek jde na podporu Association Princesse Margot pomáhající dětem postiženým rakovinou a organizaci Vision du Monde, která se stará o děti v chudobě. Tento 228l sud kombinuje vinice Corton Renardes, Corton Bressandes a Corton Chaumes, připraven byl kolektivně skupinou významných burgundských négociantů (Badet Clément, Albert Bichot, Groupe Boisset, Bouchard Père & Fils, Champy, Chanson, Joseph Drouhin, Faiveley, Louis Jadot, Olivier Leflaive, Patriarche a Veuve Ambal), letos vyzrává ve sklepích Maison Louis Latour a byl jakousi poctou nedávno zesnulému Louis-Fabrice Latourovi. Úspěch a vysoké ceny, odrážející jak kvalitu ročníku 2022 tak nálady na trhu, jsou samozřejmě předzvěstí budoucí cenové politiky a dalšího vzestupu už tak šílených cen v regionu.
Hned dva zajímavé rozhovory s národní sommelierkou Klárou Kollárovou. Delší video na VisitChef a text na MojeLahve. Oboje stojí za pozornost. Což mi připomíná, že MojeLahve mají nově aplikaci pro mobilní telefony. Je to stále ve vývinu, ale leckomu by se na (nejen) hodnocení vín mohlo hodit.
Na VinePair vyšel článek s titulkem (v překladu) „Moravské víno získalo uznání skrze naturální scénu. Ztíží to jeho dlouhodobé vyhlídky?“ a docela by mne zajímalo, co na něj řeknete :-) Čeká ČR na světové scéně „poctivější reprezentace“ i díky vínům konvenčnějším, které tvoří většinu produkce?
A další zajímavý článek na procvičení angličtiny, Sympathy for the Devil na PunchDrink, jehož tématem je určitě nejslavnější a nejvlivnější (alespoň na svém vrcholu) vinný kritik, Robert Parker. Je tam několik dost zajímavých bodů. Za všechny: „Parker rozhodně neobjevil ‘americké chutě‘, ani nemusel přesvědčovat své publikum – movité příslušníky generace baby boomu, kteří si vypěstovali jazýček na koktejlech z whisky – aby vyhledávali výraznou ovocnost, sladkost a dub. Místo toho Parker a jeho body pomohly určité skupině spotřebitelů racionalizovat výběr, který tak či onak chtěli učinit; podle jeho vlastních slov byl ‘ombudsmanem‘.“
Moët Hennessy přestává mít co prodávat, dochází jim šampaňské. Lidé se po konci covidových omezení utrhli ze řetězu. A obecně je problém s dostatkem šampi i u dalších producentů. Co budeme pít na svátky?!? Ukázkovější problém prvního světa, možná s neustálým opruzem při hledání bezdrátových sluchátek, aby člověk pohledal…
Celý fotbalový šampionát v Kataru je jedna velká pakárna. Teď mají ale každopádně týmy jeden velký důvod nesnažit se vyhrát, když už se celé šarády účastní. Po náhlé stopce v možnosti prodávat na stadionech pivo zůstane hlavnímu pivnímu partnerovi, firmě Budweiser, obrovská spousta neprodaných plechovek. A ty dostane vítězná země. Au…