Nárůst cen a neutuchající zájem zákazníků a zvýšení prodejů na 325.9 milionů lahví za loňský rok. Champagne zažila velmi úspěšný rok a poprvé prodala vína za víc než šest miliard euro. Prodej na domácím francouzském trhu se sice meziročně snížil o 1.7 % na 138.4 milionu lahví, ale vývoz naopak vzrostl o 4.3 % na 187.5 milionu lahví. Což je ale dlouhodobý trend, ještě před deseti lety tvořil export méně než polovinu prodejů, konkrétně 45 %, a dnes už je to 57 %. Mimochodem za poslední čtvrtstoletí region více vína prodal jen v roce 1999 (přípitky na rok 2000!) a 2007, tenkrát to bylo 327 a 338.7 milionu lahví. Champagne je každopádně optimistická a věří, že poptávka bude i nadále pokračovat. Po botách s povolenými výnosy během pandemie povolil Comité Champagne v loňském kvalitním ročníku výnos 12000kg/ha, nejvyšší od roku 2008 (tenkrát bylo, stejně jako v 2007, povoleno 12400kg/ha). A kdo ví, třeba prodejům pomůže i nejnovější virální koktejl, o kterém mluvil v pořadu u mého oblíbence Stephena Colberta Tom Hanks. Moc nepije a tuhle směsku spáchal náhodou, ale zaujala ho. Zábavně znějící „dietní kokain“ (no dobře, The Diet Cokagne) je tvořen třemi díly dietní Coly a jedním dílem šampaňského, v pořadu používají Veuve Clicquot. Já vám nevím, no, zkoušet se mi nechce. Ani s cavou či crémantem :-) Ale kdo ví, třeba se chytne, TikTok už se plní lidmi co to zkouší…
Když jsme u těch úspěšných prodejů a růstu trhu… V USA spotřeba vína klesá, trhu se nedaří oslovit mladší generaci a více pije jen skupina 60+. Když už mladí něco kupují, tak spíše trochu dražší vína, ale méně. Takhle si trh „premiumization“ nepředstavoval, mysleli si že budou pít stejně a navíc lepšího! „Podíl roste u osob starších 60 let a u všech ostatních klesá. Generace mileniálů má o víno menší zájem než v roce 2007. Ať už děláme cokoli, abychom přilákali mladší spotřebitele, měli bychom s tím okamžitě přestat. Protože to nefunguje.“ Oproti roku 2021 se v tom loňském prodalo v USA méně vína a předpokládá se, že letos opět dojde k poklesu. Ale Champagne i tam jede!
Hned za hranicemi, v Kanadě, publikovalo Kanadské centrum pro užívání návykových látek a závislost (CCSA) nejnovější národní doporučení ohledně konzumace alkoholu. Dvouletý výzkumný projekt vedený agenturou analyzoval téměř 6 000 ověřených studií a podílela se na něm skupina odborníků složená z 23 vědců zastupujících 16 organizací. Výsledek dospěl k „méně je lépe“ a jako rozumné maximum stanovil pouhé dvě sklenky alkoholu (za „standardní“ jednotku je považováno zhruba jedno pivo a to spíše ještě malé, 1.5 dcl vína či jeden 0.4 dcl panák destilátu) týdně s tím, že cokoliv navíc zvyšuje zdravotní i jiná rizika. 1-2 sklenky dle nich představují riziko nízké, 3-6 mírné, 7 a více pak znatelný nárůst rizik. I pokud překročíte dvě sklenky týdně, rozhodně byste nemělo 2+ v jednom dni. V těhotenství nebo při snaze otěhotnět je cokoliv mimo abstinence nevhodné. Takže tak. Ještě že tu za pár let bude syntetický alkohol nazvaný Alcarelle. Ten přinese „povzbuzení z pití a relaxaci, kterou alkohol nabízí, aniž by to mělo zdravotní důsledky, ztrátu kontroly nebo kocovinu“. Teď ještě aby výsledek chutnal jako dobrý moselský Riesling nebo Blanc de Blancs pěstitelské Champagne, že jo…
Každopádně pokud jde o boj proti pití tak podobným směrem se ubírají doporučení na více místech po světě. Irsko třeba plánuje umístit zdravotní varování na lahve vína, piva a destilátů. Povinné označení bude spotřebitele varovat, že nadměrná konzumace alkoholu může vést k rakovině a onemocnění jater a obsahovat bude i informace o rizicích pití alkoholu v těhotenství. Evropské vinařské země samozřejmě protestovaly, ale nejspíš jim to nepomůže. Nejvíc ječí Italové, kteří podobné informace na lahvích jejich vín považují za přímý útok na národní identitu :-) Podle nich „varování mylně naznačují, že konzumace lihovin je stejně nebezpečná jako konzumace vína a představuje stejná zdravotní rizika.“ A také je „naprosto nevhodné srovnávat nadměrnou konzumaci lihovin, typickou pro severské země, s umírněnou a uvědomělou konzumací kvalitních výrobků s nižším obsahem alkoholu, jako je pivo a víno.“ Dobrovolně přiznávám, že mne tahle hra na víno coby „kulturnější nápoj“ a méně nebezpečný než jiný alkohol už trošku unavuje %-) Třeba při pohledu na týpka, který si z večerky nese místo minerálky hezky balení šesti dvoulitrových PET lahví Veselého verbíře bílého…
Tak možná víno nepít, ale investovat do něj? Nemám z toho úplně radost, z pár značek se stal fakt spíše investiční nástroj, ale co naděláte. Očividně se to totiž vyplácí, za loňský rok fine wines portfolio narostlo o 20.54 %, což je očividně lepší než akciové trhy či dnes tak populární kryptoměny. I inflaci by pokrylo! A v nejhorším to vždycky můžete vypít, což se o Bitcoinu říct nedá!