Dostal jsem nedávno dotaz, jaké že články na Jižním svahu jsou nejčtenější. S mírně impertinentním dodatkem, zda „jsou to furt ta hodnocení vín z Lidlu“ :-) Přiznávám, že sledování statistik návštěvnosti mne přestalo bavit už před lety a vlastně jsou mi trochu jedno, píšu si o tom na co mám zrovna náladu a bez ohledu na velikost čtenářské základny. Inzerci tu neprodávám a čísla po mně tak nikdo nechce, ale pro zajímavost jsem si je přeci jen projel. Kdybych bral jen články z letošní roku, tak primát ve čtenosti drží smutná zpráva o smrti Petra Nejedlíka, následovaná přehledem Za co okolo vína utrácím a za co už ne a… ano, pokud jde o nejčtenější článek obsahující hodnocením vína, pak je to ten s titulkem Povedený ryzlink z Lidlu a vyzrálý moravský Pinot. Takový je život! Pohled do statistik za uplynulých několik let ale odhaluje i další zajímavosti a trendy…
Ve srovnání hodnocení vín zahraničních a těch domácích jasně v návštěvnosti vedou texty o vínech z Čech a Moravy, obvykle mají minimálně o polovinu větší návštěvnost. Přímo návštěvy vinařství, třeba jako u Petra Kočaříka, nebo průřezové ochutnávky jednoho vinařství jako typu článků Vinařství Václav a vrcholná řada Princeps, vždy sbírají násobně více návštěv než je průměr. Nejnavštěvovanějším článkem za posledních pár let byl suverénně ten Výborná Frankovka od Mádla a drahá domácí vína, ať už to bylo všeobecnou popularitou Mádlových vín nebo mírně „clickbait“ titulkem. Myslím obecně zapracovat na názvech článků by čtenosti pomohlo! Kdybych místo „Výběr sudů aneb Frankovka od Stávka 12x jinak“ použil „Stávek nalil Frankovku do šesti různých sudů a nikdy neuvěříte, co se stalo! Someliéři z Prahy vyřazovali vína jak pominutí!!!“, tak si ten text otevře ještě víc čtenářů ;-) Otázkou je, jestli takových, o které stojím. Ale třeba zápisek Zkoumání bodu G více čtenářů než je průměr nepřilákal, asi to lidi excituje méně než si zaslouží…
Nemá smysl zastírat, že článek typu Šestice supermarketových ryzlinků do 129,90 Kč, 8x moravské supermarketové Rulandské modré nebo Čtyři fajn až skvělá vína od bohémky si přečte několikanásobně více lidí než mé běžné zápisky, s tím jsem prostě smířen a je to logické. „Magií“ sociálních sítí a vyšším zapojení fanoušků tam u podobných příspěvků dojde i k tomu, že jsou i další články v následujících dnech trochu viditelnější a minimálně je rozklikne více lidí. Ale kvůli tomu se zařadit něco jako „pondělky ze sámošek a s víny ve slevě“ na blog nechystám :-) Někdy úplně nečekaně vylétnou nahoru články jako Zajímavý GG Riesling z vinice Zehnmorgen, u kterých bych čekal, že naopak zaujmou spíš jen pravidelné čtenáře všeho a pár RR nadšenců. Důvody obvykle netuším a těžko je tedy replikovat, v mnoha případech ale půjde o sdílení u někoho na sociálkách populárního :-) Nebo že text nějak vhodně vyskakuje ve vyhledávání. Což je asi i případ i naprosto nečekaně jedno z nejčtenějších textů posledních let, Dvě bílá v novém winebaru AdVivum, který není oproti jiným článkům okolo myslím ničím zajímavější nebo jakkoliv výjimečný, přesto má desetinásobek otevření.
O hodně více čtenářů mají články jako Otázky a odpovědi o Jižním svahu či „Můj milý deníčku“ o spotřebě vína, degustačních poznámkách, archivaci a životě, případně Píše nesmysly, takhle to víno vůbec nechutná!!!, Mudrování z pražské vinárny nebo již zmíněné Za co okolo vína utrácím a za co už ne, prostě takové ty lehce osobněji laděné „blogísky“, co nejsou jen suchým hodnocením lahví či reportem z degustace. Taky celkem pochopitelné, ale zas tolik jich nepíšu, no :-). Ale já na tohle nikdy úplně nebyl, stejně jako neumím správně uchopit to „influencerství“ na Instagramu či TikToku. A na rozdíl od některých vinných autorek tam ni nikoho neuchvátím a k článkům nepřilákám efektními fotkami v plavkách a s lahví ryzlinku… u rtů. Jsem odsouzen živořit na okraji zájmu!
Celkem oblíbené jsou i pravidelné přehledy novinek a zajímavostí ze světa vína, některé – třeba Zdražování, jaderná vinice, cizí vinohrady a robokočky na place nebo Metalická vína, alkohol a lidstvo, pančování a kontaminace vína penězi – se řadí k vůbec nejnavštěvovanějším textům. Kdo by jen čekal, že si je přečte třeba 17x více lidí než článek Výrazné změny v předpisech pro sherry, tedy text pro mne důležitější a jehož přípravou strávím výrazně více času. Obecně psaní o sherry je masochismus, kdybych to všechno jednou za čas napovídal těm pár kamarádům, které téma zajímá, možná bych udělal lépe! Ale ne, furt pár set otevření ty články mají, tak třeba dává smysl i někomu dalšímu koho neznám osobně. Ale pochybuji!
Při průzkumu jsem se potěšil pohledem do archivu a tím, že i některé odbornější/delší články si našly spoustu čtenářů. A trochu posmutněl, protože v minulosti jsem sepsal spoustu opravdu dobrých, zajímavých a svým způsobem důležitých textů a řešila (i diskusí, včetně zapojení třeba prezidenta SV ČR a dalších důležitých „hráčů“) se tu kupa zajímavých věcí, zatímco teď se k takovým zápiskům dostávám spíš pomálu. Nu což. Ale občas se přeci jen objeví a pokud sem nechodíte úplně často, tak opravdu doporučuji přihlásit se k odběru newsletteru, bude maximálně jeden do týdne (nebo ještě méně často) s přehledem všeho, co se tu objevilo. A tipy na degustace nejen v Praze a tak.
Já vím, že na to čekáte, tak tedy… jaké jsou ty vůbec nejčtenější články za celou – již více než šestnáctiletou – dobu fungování stránek? Na první místě je… je… no jo, Lidl %-) Článek Kvalita za nízkou cenu z Lidlu? vede celkem přesvědčivě. Druhé místo drží článek „nevinný“, 54°C aneb sous vide pokusy – kližka, řepa, …, asi bych ho dneska psal a některé věci viděl jinak :-) Nebo spíš nepsal vůbec, protože bych sám sebe okamžitě zcenzuroval, že o tématu vím strašně málo a veřejně bych se k němu vyjadřovat neměl. Třetí místo drží téměř deset let starý text Prosecco – vše důležité na úvod, který je bohužel už hooooodně neaktuální a rozhodně nadešel čas jej oprášit, doplnit o nová čísla i změny v apelaci. Na čtvrtém místě najdete stále navštěvovaný Citáty a průpovídky o víně. A na pátém jednu z tematických „klasik“ tohoto blogu, text Sudovková „pálava“ aneb víte co pijete?. Nepřekvapivé :-)