Svaz vinařů a Vinařský fond si všimli, že ve stále větší oblibě jsou bubliny. Rozhodně nejde o jakkoliv nový trend a domácí vinaři se mu sami přizpůsobují, s větším čím menším úspěchem a všemožnou formou, už také nějaký ten pátek. Teď budou ale mít možnost produkovat … Bublinu! Jak jsem se dočetl, tak vzniká celonárodní značka šumivých a perlivých vín Bublina. Dokonce, možná, v několika jasně definovaných úrovních kvality. Jakkoliv libovolnou další podporu mých milovaných šumivých vín jen vítám, tak… nevím, no. Kdo chce dělat základní frizzante do plechovek nebo tak může už dnes a zda mu s odbytem pomůže národní univerzální značka těžko říct. Na trhu je tuna levných záležitostí a tohle prostě názvem – a vzhledem k jeho obecnosti musí být registrován i se specifickým vizuálem – evokuje právě něco na běžné „jen tak“ pití. A tam si nejsem úplně jist, nakolik jsme schopni cenou konkurovat. Cava seč může prchá právě od image levných věcí a hledá cesty, jak ukázat, že umí i seriózní terroirové produkty. Prosecco je obětí vlastního úspěchu, ale taktéž se snaží ukázat, že v jeho rámci existují i charakterní skvělé věci ze specifických unikátních poloh. V Německu i Rakousku definují kvalitativní pyramidu dobře zavedeného sektu a docela tvrdá minimální pravidla pro top kousky. A my budeme mít bublinu. Ale jo, takové Svatomartinské je úspěšné, loni toho vinaři připravili skoro dva a půl milionu lahví, takže možná je nějaká hromadná značka skutečně funkční cestou, asi na to mají studii. Jestli Bublina vyletí k prodejním výšinám nebo splaskne a celý nápad tiše vyšumí se dozvíme zanedlouho. Každopádně už asi šest let mám na facebooku skupinu Bubliny! právě pro příznivce šumivých vín, pravda trochu polomrtvou, jen obden promazávám spamovou pornografii :-) Tak třeba teď dramaticky ožije!
Když jsem u bublin… Moët & Chandon uvedl nové prestižní cuvée. Tak trochu na oslavu 280. výročí domu a pod názvem Collection Impériale Création No. 1 jde na trh půl napůl Pinot Noir a Chardonnay ze směsi sedmi různých Grand Vintage. Základ tvoří se 42,5 % ročník 2013 školený pouze v nerezu a doplňuje ho 42,5 % z pěti starších ročníků (2012, 2010, 2008, 2006 a 2000) školených v 50 hl dubových sudech. To celé je dolito 15 % ročníku 2004 vyzrávaného na kalech v lahvi. Vyplatí se mít, na podobné hrátky, sklep hezky plných desítkami milionů různých zrajících lahví a dalších milionů litrů v tancích :-) Co je však naprosto zásadní, a teď možná některým milovníkům klasických Champagne z velkých domů praskne žilka, to celé poprvé v historii domu jako Brut Nature! Sklepmistr Benoït Gouez okolo toho chodí trochu po špičkách, vyjadřuje se ve smyslu „možná by bylo s troškou dozáže i lepší, ale takto je nejpravdivější“ a „nevylučuji u příštích verzí malou dozáž“, ale Pandořina skříňka už je otevřena! Moët bez dozáže! Co bude dál?!? Mimochodem na trh toho jde 75 tisíc lahví s cenovkou někde v zóně okolo 200€. A prý přišli o magnumky, kvůli problémům s korunkovými uzávěry při zrání. I takovým gigantům se podobné průšvihy dějí…
Ale pojďme se věnovat těm opravdu důležitým problémům. Co dělat, když kotvíte se svou superjachtou poblíž Monaka, a nutně potřebujete láhev Champagne Dom Pérignon 2008 a půl kila kaviáru? Na pomoc přiletí dron! Ale kdo ví, až budu příště sedět někde u Čejkovic či Bílovic a koukat do vinic, třeba si v nějaké appce naklikám, aby mi dron donesl k výhledu plechovku bublin. Chci říct… nápoje Bublina!