Můžeme stokrát opakovat, jak to víno narušilo vnímání celého regionu a podkopalo tamní kvalitní produkci. Sbírají se z toho svým způsobem doteď. Jenže populární je furt. Možná ne tolik jako v dobách největší slávy, přesto loni vinaři poslali na trh minimálně 16.5 milionu lahví. Beaujolais Nouveau. Dle ročníku stále skoro čtvrtina vyprodukovaného vína v oblasti skončí právě v mladém víně. Přes polovinu, spíš tak 60 %, ho zhltne Francie, ovšem na tradiční trhy (samozřejmě Japonsko, tam je furt děsně populární, ale také USA či Velká Británie) loni odešlo přes 4 miliony lahví. Letošní ročník v Beaujolais nebude vůbec špatný, v tamních cru se letos určitě najdou úžasné věci, byť pár míst mělo smůlu na krupobití a vína bude méně. Jižněji, v apelacích Beaujolais a Beaujolais-Villages, odkud se také bere většina nouveau, bylo velmi sucho, sklizeň je menší asi o 30 %, redukovanější. A vína prý koncentrovanější a hlubší, od dobrých producentů vůbec nepůjde o záležitosti na vypití do vánoc. Oficiálně na trh přicházejí zítra a nejspíš něco málo v následujících dnech otevřu a přechutnám a o dojmy se podělím :-)
Bublina! K tématu národní značky šumivých vín jsem se tu rozepisoval před více než měsícem a na sociálkách se rozběhla celkem zábavná debata k tématu. Mimo jiné bylo počátek října jasné, že značku Bublina teprve „čeká registrace, která je kvůli příliš obecnému názvu možná pouze společně s vizuálem.“ Jenže podle všeho přišla na Úřad průmyslového vlastnictví pozdě, o registraci totožného názvu požádal tři dny před nimi Jan Horešovský (dříve síť Vinograf) pro plánovaný vinný bar zaměřený právě na šumivá vína. Takže, jak píše Český rozhlas, má Vinařský fond teď problém. „Počkáme, jak ta registrace dopadne, a připravíme se na obě varianty. Buď to, že se nám to podaří zaregistrovat, anebo že se to nepodaří,“ komentuje situaci Zbyněk Vičar s tím, že kampaň je v tuto chvíli pozastavena. Tak si říkám, jestli by bývalo nebylo lepší jít se vším ven až s kompletem, s jasným vizuálem a úspěšnou registrací značky. A kdo ví, třeba teď místo bubliny dostaneme třeba… Perličku? Já to řekl první! Jdu registrovat alespoň doménu! Sakra, už ji má margarín…
Na dálnici A4 mezi Remeší a Paříží se uskutečnila honička, při které se policie snažila odchytit dva kradené náklaďáky plné lahví Moët & Chandon za nějaký 600 tisíc EUR. Policii se podařilo vozidla zpomalit, z jednoho z nich však řidič ještě za jízdy vyskočil na osobák poblíž a podařilo se mu utéct. Nějak prchl i druhý řidič. Všechny lahve Moëtu se podařilo zachránit, svátky se tedy mohou odehrát bez komplikací…
Italský úřad pro hospodářskou soutěž Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) zahájil vyšetřování možného kartelu mezi výrobci lahví na víno. Konkrétně se jedná o podniky Berlin Packaging Italy, Bormioli Luigi, O-I Italy, Verallia Italia, Vetreria Cooperativa Piegarese, Vetreria Etrusca, Vetri Speciali, Vetropack Italia a Zignago Vetro, u kterých panuje přesvědčení, že přinejmenším od roku 2022 se dohadovaly na obdobném zvýšování cen skleněných lahví.
"Poněkud v rozporu s předpoklady hypotézy, pokud byl alkohol konzumován v kombinaci s předchozí konzumací kofeinu, měla interakce mezi oběma látkami pozitivní vliv na subjektivní kvalitu spánku." Říká studie. Na malém vzorku a celkově mi nepřijde zrovna sofistikovaná, ale… odkládám si ji sem, jako všechny podobné pozitivní zprávy o mých oblíbených psychoaktivních drogách :-)