Je to už tři roky, co jsem tu psal, že legenda Wachau F.X. Pichler vystupuje ze sdružení Vinea Wachau a nadále svá vína nebude značit jako Smaragd, Federspiel a tak. Tak trochu jsem očekával, že vzhledem k aktuálním podmínkám ho budou poměrně rychle následovat další vinařství, ale nestalo se. Až nyní, sdružení opouští Franz-Josef Gritsch. Klasifikační systém tohoto rakouského regionálního sdružení považuje vzhledem ke klimatickým změnám zastaralý a pro mezinárodní spotřebitele bez přínosu. A upřímně u něčeho, co je postaveno na především objemu alkoholu a u čeho základní nejlepší kategorie prakticky vymizela… nelze se mu divit. Obzvláště v době, kdy do nejvyšší kategorie snadno dozrají vína i z těch nejobyčejnějších poloh, což dříve pravidlem opravdu nebývalo, alkohol o kvalitě opravdu příliš nevypovídá. Gritsch se zaměří na značení v rámci DAC, smysluplněji dle specifických obcí a konkrétních vinic.
Každý rok spousta vínomilců napjatě očekává, jaké dílo se objeví na lahvi nového ročníku Château Mouton Rothschild. Pro ročník 2021 je autorem japonský v Berlíně žijící umělec Chiharu Shiota. „Postava jako by udržovala rovnováhu mezi přírodou a člověkem. Její sevření nemůže být příliš pevné, jinak by se nit přetrhla, ani příliš volné, jinak by se mrak rozptýlil a spojení by se přerušilo," říká. A také vysvětlil, že čtyři linie spojující člověka s prostředím představují čtyři roční období a všechny emoce s nimi spojené – osamění, naději, úspěch. Ale tak proč ne. Letos jsem měl možnost Mouton navštívit a projít si i nové muzeum s originály všech děl, která se na jejich vinětách postupně objevila, moc fajn zážitek. Vůbec je to celé neuvěřitelný a do detailu promyšlený provoz, na kterém je dobře vidět, kde to olbřímí množství peněz utržené za vína skončilo. Ale… prostě… je mi líto, ale ty ceny jsou scestné, nakolik je to víno moc dobré :-) Ale tak furt to není 67 milionů jako za flašku whisky Macallan ‘Adami’ 1926 :-) Whisky mi ovšem připomíná…
Se spotřebou vína dostávající v tradičních oblastech za uši se zrak obrací… k Číně ne, to už tu bylo. Ale tentokrát k Indii! Tamní trh s vínem by měl do roku 2027 vyrůst o dalších třicet procent. Ještě před pěti (neřkuli deseti) lety šlo o trh možná ne zanedbatelný, ale rozhodně ne vyloženě zajímavý. Nárůst žene rostoucí střední třída, Indie je nejrychleji rostoucí ekonomikou světa, a z velké části ženy, které se z levnějšího a silnějšího alkoholu přesouvají k vínu. Taky více sedí mladším lidem, přičemž Indie je s 1,43 miliardy obyvatel nejlidnatějším státem světa a zároveň více než 65 % obyvatel je mladších 35 let. Víno je obecně vnímáno jako zdravější, umírněnější a módnější nápoj než v zemi nejpopulárnější alkohol, whisky. Které je Indie suverénně největší konzument. Ovšem v Indii je nutno označení „whisky“ brát s velkou rezervou, protože naprostá většina tamní produkce (s pár skvělými a chutnými výjimkami) je ve skutečnosti destilát z melasy, bližší rumu. A jen krátce školený a sem tam „dochucený“ dílem klasické stařené sladové whisky. Ale zpět k vínu. „Sama jsem byla svědkem této změny jak ve svém životě tak v celé Indii," říká k vývoji Sonal Hollandová, jediná indická Master of Wine a zakladatelka společnosti Soho Wine Consultants, která poskytuje marketingové, komunikační a poradenské služby vinařstvím a regionům, jež chtějí vstoupit na indický trh. „Na začátku pandemie jsem měla na sociálních sítích méně než 20 tisíc sledujících. A nyní jich mám jen na Instagramu více než 300 tisíc. Kdo by si pomyslel, že se jediný indický Master of Wine stane nejsledovanějším MW na Instagramu?" No jen si představte, kolik palet něčeho jste schopni střelit nejen v Dillí, Bombaji a Bengalúru, když někdo takový hodí na Instagram (těch sledujících už má 360 tisíc) fotku vašeho vína s komentáře o úžasné chuti a skvělém poměru ceny a kvality :-) Nebo o kolik méně Bollingeru se dostane k nám, když ho dá jako první tip na víno na rande…