Sergio Germano z vinařství Ettore Germano používá šroubovací uzávěry u svých bílých vín, ale i Barbery a ostatně i Langhe Nebbiolo, již více než 10 let. A posledních 7-8 let zkouší, jak se pod nimi chová Barolo. V nejbližší době Barolo pod šroubem pustit na trh neplánuje, ale… dříve či později k tomu dost možná dojde. Místní vinařské konsorcium si už před pár lety trochu překvapivě odhlasovalo, že povolí jakoukoli formu uzávěru na jakémkoli víně bez ohledu na apelaci a status, takže i pro naprosto zásadní a pro Itálii ikonické Barolo. Mnoho jiných (a zdaleka nejen italských apelací, ale tam to platí třeba pro Brunello a ostatně i Rosso di Montalcino) si do pravidel dalo, že jedině korek je ta správná cesta. Váš pohled? Za mne… to nechat úplně na vinaři a potažmo jeho klientele.
Japonská whisky je stále populárnější, doma i na světových trzích (export již útočí na 400 milionů dolarů ročně), a bohužel to sebou přineslo… inu mnoho produktů, které jsou „japonské“ jen s hodně významným přimhouřením obou očí. Japan Spirits & Liqueurs Makers Association tak přišla s jasnými pravidly, co může být za Japonskou whisky označeno, která vešla v platnost v roce 2021 s tříletým obdobím, během kterého se musí výrobci ve značení přizpůsobit. Stále jde o soukromou organizaci a značení se tedy týká jejich členů, ale těmi jsou všichni důležití hráči. Každopádně pravidla jsou taková, že od 1. dubna letošního roku „Japonská whisky“ musí být z vody z japonských pramenů. Sladování, kvašení i destilace musí probíhat v japonské palírně s tím, že základní destilát jede pod 95 % alkoholu a výsledný nápoj v lahvích musí mít alespoň 40 %. Destiláty musí zrát nejméně tři roky v Japonsku a to v dřevěných sudech o objemu maximálně 700 litrů, i stáčení musí proběhnout v Japonsku. Použití karamelu na dobarvení je povoleno. Zřetelné je „opomenutí“ původu obilí, které tedy může být z dovozu.
Pro všechny zastánce vín z ekologické produkce… pokud budete vyrážet na nějaký ten RAW nebo jiný vinný festival, doporučuji (bez vlastní zkušenosti) francouzské aerolinky La Compagnie. Jejich vinný lístek, obměňovaný každý měsíc, tvoří už pět let čistě bio a naturální vína! Problém je, že létají převážně mezi New Yorkem a Paříží, Nice a Milánem. A nabízí jen Business Class. Ale to dáte! Když už za oceán za ekologickým vínem, tak stylově!
Casella Family Brands, gigantická australská vinařská firma stojící za značkami jako Yellow Tail, Peter Lehmann Wines či Brand’s Laira a také pivovary či výrobnou cideru, zprovoznila solární farmu s 8 730 panely, které ročně vyrobí až 11.53 GWh elektřiny. Na celý jejich provoz to stále nestačí, aktuálně vyřeší zhruba třetinu spotřeby jejich největšího závodu u Yenda v New South Wales, ale budují dál. Téměř tisícovka dalších panelů by brzy měla pohánět jejich čističku odpadních vod.
Studie on-line hodnocení vín na vnímání jejich kvality z univerzity v Bolzanu. „Vivino je jednou z největších online komunit zaměřených na víno s více než 60 miliony uživatelů, jejichž počet se od roku 2018 více než zdvojnásobil. Odtud plyne, že mají uživatelé snadný přístup k vzájemnému hodnocení, zatímco zavedená hodnocení odborníků na víno jsou předmětem zpochybňování. Tato studie analyzuje data z Vivino s cílem prozkoumat faktory ovlivňující spotřebitelské hodnocení vín v různých cenových kategoriích, a to s ohledem na několik atributů jako je zeměpisné označení, značka a takzvaný „efekt komunity“. Ukazujeme, že existuje malý, ale významný komunitní efekt na vnímanou kvalitu vína související s jeho popularitou mezi uživateli portálu Vivino, jakož i vliv specifických atributů vína. Kromě toho odhadujeme „hedonický kvantilový model“ na podobných cenových rozpětích, abychom mohli porovnat vliv stejných regresorů na ceny vína. Výsledky přispívají k lepšímu pochopení toho, jak různé faktory ovlivňují hodnocení vína spotřebiteli, a umožňují porovnat jejich vliv na „čisté“ preference spotřebitelů (tj. hodnocení spotřebitelů) a tržní hodnotu.“